• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for matematiske fag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for matematiske fag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det som e i midten!: En kasusstudie om hvordan elever uttrykker forståelse for gjennomsnitt median og typetall.

Utstrand, Morten
Master thesis
Thumbnail
View/Open
644228_FULLTEXT01.pdf (905.6Kb)
644228_COVER01.pdf (284.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/259172
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for matematiske fag [1793]
Abstract
Denne oppgave har brukt et sosiokulturelt læringssyn, og fokusert på hvordan elever uttrykker forståelse for begrepene gjennomsnitt, median og typetall. Hensikten med oppgaven var å få innsikt i hvordan de beskriver, forklarer og anvender begrepene i samarbeid med andre elever. En slik innsikt kan forhåpentligvis gjøre det lettere for lærere å tilpasse undervisningen for å sikre utvikling av elevenes statistiske kompetanse.Studien bygger på kvalitativ metode. Utvalget var fordelt på to grupper, med tre elever i hver gruppe. Datainnsamlingen er basert på lyd- og skjermbildeopptak. Hver gruppe samarbeidet om oppgavesett presentert i Microsoft Office Excel. Oppgavesettet besto av 4 hovedoppgaver med 15 deloppgaver, som skulle fremme diskusjon og samhandling i gruppene. Datamaterialet ble behandlet etter den konstante komparative analysemetode, hvor datamaterialet gir opphav til et sett med kategorier som tydeliggjør funnene. Resultatene fra datainnsamlingen antyder at elever, i oppgavearbeid, foretrekker å benytte gjennomsnitt fremfor de to andre sentralmålene. Videre ser det ut til at elevene ser på gjennomsnitt og median som sentralmål som kan fortelle oss hva som ligger i midten av datamaterialet, i motsetning til typetall som de er usikre på hva de skal bruke til.
Publisher
Institutt for matematiske fag

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit