Spatial language and spatial representation in high-functioning individuals with autism: An experimental study of the linguistic and non-linguistic spatial abilities in the presence of a developmental deficit
Abstract
Vi bruker våre mentale representasjoner av rom på daglig basis: i alt fra enkle aktiviteter, som å finne veien i et bygg, bruke verktøy eller huske hvor vi forlot nøklene våre, til mer avanserte aktiviteter, som å lese kart eller grafer. Siden vi uttrykker disse romlige representasjonene i språket, innebærer det at vi bruker rompreposisjoner, som for eksempel under, til venstre for, bak, over, eller mot. Mestring av disse preposisjonene er en viktig del av barns språklige utvikling, og danner en naturlig bro mellom språket og den ikke-språklige romlige tenkningen. I dette doktorgradsprosjektet undersøkte vi bruken av slike rompreposisjoner, samt ikke-språklig romforståelse, i en gruppe med høytfungerende barn og voksne med autisme, en utviklingsforstyrrelse som er preget av overraskende ujevne kognitive profiler og språkprofiler, og sammenlignet med typiskutviklede personer. Tidligere forskning har vist at til tross for at høytfungerende individer med autisme skårer innenfor normale områder på standardiserte tester av kognitive ferdigheter og språkferdigheter, viser de enkelte vansker innenfor bestemte områder. Dette prosjektet gir nye bevis for slike vansker i romlig språk i denne populasjonen. Vi fant at høytfungerende personer med autisme viste vanskeligheter i å bruke bestemte typer rompreposisjoner (f.eks. projektive preposisjoner som til venstre for eller foran, og distansebegrep som nær eller langt), mens deres ikke-språklig romforståelse var intakt. Vi fant også at mens feil i bruken av noen rompreposisjoner (f.eks. projektive preposisjoner) var begrenset til barndommen og ungdommen, fortsatte vanskelighetene med mer tvetydige eller konvensjonelle bruksområder (som "fuglen i treet" eller "passasjerene på fergen") hos voksne med autisme. Funnene indikerer at høytfungerende personer med autisme behersker noen rompreposisjoner senere i utviklingen og kan vise vanskeligheter med å integrere språklige og ikke-språklige representasjoner av rom. Dette har viktige implikasjoner for klinisk arbeid og for vitenskapelige teorier om romlig språk og forholdet mellom språk og kognisjon.
Has parts
Paper 1: Bochynska, Agata Elzbieta; Coventry, Kenny R.; Vulchanov, Valentin; Vulchanova, Mila Dimitrova. Tell me where it is: Selective difficulties in spatial language on the autism spectrum. Autism 2020 https://doi.org/10.1177/1362361320921040 (CC BY 4.0)Paper 2: Bochynska, Agata Elzbieta; Vulchanova, Mila Dimitrova; Vulchanov, Valentin; Landau, Barbara. Spatial language difficulties reflect the structure of intact spatial representation: Evidence from high-functioning autism . Cognitive Psychology 2019 ;Volum 116. https://doi.org/10.1016/j.cogpsych.2019.101249
Paper 3: Bochynska, A.; Vulchanov, V.; Vulchanova, M. When geometry is ambiguous; the use of preposition in and on in high-functioning autism