Barnet bak fasaden - En kvalitativ studie om innagerende atferd i barnehagen
Abstract
Denne studien undersøker hvordan personalet i barnehagen arbeider for å ivareta barn med innagerende atferd. Oppgaven er begrenset til barnehagelærere som jobber i barnehagen. Målet med oppgaven er å få større innsikt i hva som gjør at barnehagelærere og det øvrige personalet i barnehagen blir bekymret når de ser innadvendthet og hva de gjør for å ivareta barnet det gjelder.
Dette er en kvalitativ studie der semistrukturert intervju er brukt som metode. Informantene var to pedagogiske ledere i barnehagen og en spesialpedagog med førskolelærer1 som grunnutdanning. Det har blitt gjennomført en innholdsanalyse av de transkriberte intervjuene. Intervjuguide, med delvis åpne spørsmål ble brukt under intervjuene, slik at informantene kunne svare fritt omkring temaene.
Det viser seg at informantene har relativt like bekymringer, samt arbeidsmetoder. Samtidig fremkommer det at arbeidet med barn med innagerende atferd ikke er uten utfordringer. Det er av stor betydning at de som arbeider med barn og unge ser hele barnet for den han eller hun er. Jeg ser viktigheten av tidlig innsats når det kommer til atferdsproblemer hos barn og unge. Dette for å forebygge utfordringer senere i livet.
Oppgaven belyser gjennom teoretisk gjennomgang og kvalitativ forskning pedagogers oppfatninger og praktiseringer rundt emnet samt mine funn.