Dynamisk programvare som medierende verktøy i matematikkundervisningen
Abstract
Målet med denne studien er å se på elevers bruk av dynamisk programvare i matematikkundervisningen. I den forbindelse er det sett etter hvilke muligheter som åpner seg og hvordan kunnskapen til elevene påvirkes av bruk av dynamisk programvare. Studien tar utgangspunkt i observasjon i en naturlig klasseromssetting og intervju med fire elever i Matematikk 1T i en norsk videregående skole. Observasjon og intervju er gjennomført over en to ukers periode, der elevene for første gang møtte på derivasjonsbegrepet. Den dynamiske programvaren elevene i denne studien benyttet seg av, var programvaren TI-Nspire.Resultatene av studien tyder på at TI-Nspire åpner opp for flere muligheter i matematikkundervisningen i forhold til innlæringen av derivasjonsbegrepet. Spesielt oppstod det muligheter for overganger mellom ulike semiotiske representasjoner. Bruk av TI-Nspire fremmet også diskusjon blant elevene. Kunnskapen til elevene viste seg å være påvirket av bruken av TI-Nspire og representasjonene elevene opererte i. Elevene ble knyttet til TI-Nspire ved at de benyttet seg av fremgangsmåter i programmet for å løse matematiske oppgaver.