dc.contributor.advisor | Irgens, Marius | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Rønning, Frode | nb_NO |
dc.contributor.author | Heide, Frode Sterten | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:58:55Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:58:55Z | |
dc.date.created | 2011-06-29 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 427891 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:5732 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/258864 | |
dc.description.abstract | Målet med denne studien er å se på elevers bruk av dynamisk programvare i matematikkundervisningen. I den forbindelse er det sett etter hvilke muligheter som åpner seg og hvordan kunnskapen til elevene påvirkes av bruk av dynamisk programvare. Studien tar utgangspunkt i observasjon i en naturlig klasseromssetting og intervju med fire elever i Matematikk 1T i en norsk videregående skole. Observasjon og intervju er gjennomført over en to ukers periode, der elevene for første gang møtte på derivasjonsbegrepet. Den dynamiske programvaren elevene i denne studien benyttet seg av, var programvaren TI-Nspire.Resultatene av studien tyder på at TI-Nspire åpner opp for flere muligheter i matematikkundervisningen i forhold til innlæringen av derivasjonsbegrepet. Spesielt oppstod det muligheter for overganger mellom ulike semiotiske representasjoner. Bruk av TI-Nspire fremmet også diskusjon blant elevene. Kunnskapen til elevene viste seg å være påvirket av bruken av TI-Nspire og representasjonene elevene opererte i. Elevene ble knyttet til TI-Nspire ved at de benyttet seg av fremgangsmåter i programmet for å løse matematiske oppgaver. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for matematiske fag | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim:5732 | no_NO |
dc.subject | MLREAL Lektorutdanning med master i realfag | no_NO |
dc.subject | Naturfag og matematikk | no_NO |
dc.title | Dynamisk programvare som medierende verktøy i matematikkundervisningen | nb_NO |
dc.title.alternative | Dynamic software as a mediating tool in mathematics education | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 75 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fag | nb_NO |