Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIrgens, Mariusnb_NO
dc.contributor.advisorRønning, Frodenb_NO
dc.contributor.authorHeide, Frode Stertennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:58:55Z
dc.date.available2014-12-19T13:58:55Z
dc.date.created2011-06-29nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier427891nb_NO
dc.identifierntnudaim:5732nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/258864
dc.description.abstractMålet med denne studien er å se på elevers bruk av dynamisk programvare i matematikkundervisningen. I den forbindelse er det sett etter hvilke muligheter som åpner seg og hvordan kunnskapen til elevene påvirkes av bruk av dynamisk programvare. Studien tar utgangspunkt i observasjon i en naturlig klasseromssetting og intervju med fire elever i Matematikk 1T i en norsk videregående skole. Observasjon og intervju er gjennomført over en to ukers periode, der elevene for første gang møtte på derivasjonsbegrepet. Den dynamiske programvaren elevene i denne studien benyttet seg av, var programvaren TI-Nspire.Resultatene av studien tyder på at TI-Nspire åpner opp for flere muligheter i matematikkundervisningen i forhold til innlæringen av derivasjonsbegrepet. Spesielt oppstod det muligheter for overganger mellom ulike semiotiske representasjoner. Bruk av TI-Nspire fremmet også diskusjon blant elevene. Kunnskapen til elevene viste seg å være påvirket av bruken av TI-Nspire og representasjonene elevene opererte i. Elevene ble knyttet til TI-Nspire ved at de benyttet seg av fremgangsmåter i programmet for å løse matematiske oppgaver.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for matematiske fagnb_NO
dc.subjectntnudaim:5732no_NO
dc.subjectMLREAL Lektorutdanning med master i realfagno_NO
dc.subjectNaturfag og matematikkno_NO
dc.titleDynamisk programvare som medierende verktøy i matematikkundervisningennb_NO
dc.title.alternativeDynamic software as a mediating tool in mathematics educationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fagnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel