Systemarbeid i skole- hvilken plass har PP-tjenesten? En kvalitativ studie om betydningen av PP-tjenesten i systemarbeid sett gjennom rektorbriller
Abstract
Denne undersøkelsen tar sikte på å gi innblikk i hvordan enkelte rektorer opplever samarbeidet med PPT i forhold til systemrettet arbeid. Jeg ønsker å se nærmere på hva rektorene legger i begrepet systemarbeid, hvilken plass systemarbeid har i samarbeidet med PPT og hvilke roller og forventninger rektorer i skole har til PPT. Jeg ønsker også å sette fokus på kommunikasjon i samarbeidet, hva som hemmer og fremmer et godt samarbeid. Problemstillingen for forskningsarbeidet ble derfor: «Hvilken plass har systemarbeidet i samarbeidet mellom skolens ledelse og PP-tjenesten?» Undersøkelsen er bygd opp slik at først hva rektorene legger i begrepet systemarbeid, deretter på erfaringer, forventninger og samarbeid i forhold til systemettet arbeid. Datamaterialet i undersøkelsen bygger på tre semistrukturerte intervju av rektorer. De ulike rektorenes opplevelser analyseres gjennom fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. En slik kvalitativ tilnærming ble vurdert som mest hensiktsmessig for å få fram helheten i aktørenes opplevelser. Analysen av dette materialet er tematisert i likhet med kategoriene i intervjuguiden. Funn- og drøftingsdelen baserer seg på det informantene har svart.
Resultatene i studiet viser at rektorene ønsker PP-tjenesten inn i skolen i forhold til systemrettet arbeid. Men det er ulikheter hva de legger i systemrettet arbeid. Gode samarbeids- og kommunikasjonsferdigheter er av stor betydning i forhold til å drive systemrettetarbeid. Et godt system og en god struktur på samarbeidet ser også ut til å ha stor betydning. For å få til et godt systemrettet arbeid ser det ut til klargjøring av hvilke roller de ulike fagpersonene har og hvilke forventninger de har til hverandre ser ut til også spille en viktig rolle. Det er viktig at skolen og PP-tjenesten har felles forståelse av lovverk og hverandres oppgaver.