Arbeidstakeres opplevelse av verdien og funksjonen av mellommenneskelige relasjoner og mellommenneskelig kommunikasjon i arbeidshverdagen
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg 0nsket a belyse temaene mellommenneskelige relasjoner og mellommenneskelig kommunikasjon sett fra arbeidstakers stasted . Utgangspunktet for arbeidet har vrert folgende problemstilling: "Hvordan erfarer arbeidstakere verdien av og funksjonen av mellommenneskelige relasjoner og mellommenneskelig kommunikasjon i arbeidshverdagen? Fo1malet har vrert a fa et innblikk i hvilke mellommenneskelige elementer som bidrar til a skape eller forhindre en a.pen og nrer kommunikasjon mellom kollegaer.
Som forskningsmetode er kvalitativ metode med fenomenologisk tilnrerming benyttet. Med dette som utgangspunkt gjennomf011e jeg tre intervjuer i en offentlig organisasjon med flere tusen ansatte. Bade organisasjonen og de tre intervjupersonene er anonymise11 ved a bli benevnt som henholdsvis organisasjonen og A, B og C. Funnene ble gjennomgatt og bearbeidet ved hjelp av temaanalyse som munnet i folgende tre kategorier: 1) trygghet, 2) a bli sett og til slutt 3) a se andre.
De tre kategoriene ble deretter belyst ut fra forskjellig teori og forskning med forankring innen humanistisk-eksistensialistisk retning.
Funnene fra studien peker i retning av at vi har mye oversett menneskelig kapasitet og ubrukte menneskelige ressurser i arbeids-og organisasjonslivet. Mye tyder pa at det er en nrer sammenheng mellom en relasjonsbevisst ledelsesfonn og 0kt produktivitet og trivsel i arbeids -og organisasjonssammenheng. Med relativt fa midler, men med litt mellommenneskelig innsats og bevissthet, vil vi vrere pa god vei mot et mer menneskelig arbeidsliv med god plass til ikke bare bedre vare-og tjenesteleveranser, men ogsa personlig og relasjonell vekst og utvikling.