Tverrprofesjonell in situ simulering på intensivavdelingen- en uproblematisk læringsarena?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2588323Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Simulering kan være en god pedagogisk metode for tverrprofesjonell teamtrening på intensivavdelinger. Det er forsket lite på simulering som læringsarena. Hensikten med denne studien var å få utvidet kunnskap om hvilke erfaringer leger og sykepleiere på intensivavdelinger har med simuleringsbasert tverrprofesjonell teamtrening som læringsarena. Det ble brukt et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologisk tilnærming. Det ble foretatt tre fokusgruppeintervjuer. I analysen ble det brukt en modifiert versjon av systematisk tekstkondensering inspirert av Giorgis fenomenologiske analysemetode. Funnene er delt inn i kategoriene: «Ulik organisering», «Egenskaper ved læringsmiljøet av betydning for læring» og «Læringsutbytter fra simuleringsbasert tverrprofesjonell teamtrening». Studien peker i retning av at deltakelse i simuleringsbasert tverrprofesjonell teamtrening kan legges bedre til rette for legegruppa. Forankring i ledelse og i kvalitetsforbedringsarbeid kan forbedres. Mange informanter opplever en sårbarhet i simuleringssituasjonen. Fasilitator anses som viktig for å skape et trygt læringsmiljø. Læringsutbyttene handler om kompetanse, roller, samhandling og kommunikasjon i det tverrprofesjonelle teamet.