dc.contributor.advisor | Wedege-Mathiassen, Tine | nb_NO |
dc.contributor.author | Fossbakk, Hilde | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:58:25Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:58:25Z | |
dc.date.created | 2010-09-11 | nb_NO |
dc.date.issued | 2010 | nb_NO |
dc.identifier | 350784 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:5317 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/258642 | |
dc.description.abstract | Målet med studien var å utvide perspektivet på elevers læring i algebra. Studien ble basert på følgende problemstilling: Hvordan virker elever sin metakognisjon inn på løsning av generaliserings¬oppgaver? Gjennom en undersøkelse av elevers arbeid med generaliserings¬oppgaver, ble det søkt å finne svar på hvilke utfordringer elever møter, og hvordan metakognisjon påvirker løsningsprosessen. Utvalget i studien bestod av seks elever fordelt på to grupper. Selve undersøkelsen ble gjennomført i løpet av fire skoletimer med fastlagt undervisningsopplegg, basert på generaliseringsaktiviteter. Datamaterialet i studien ble samlet inn gjennom kvalitative metoder. Det anvendtes passiv deltakende observasjon av elevenes arbeid i timene, som utgjorde hovedvekten av datamaterialet. Semistrukturerte intervju og analyse av elevenes skriftlige arbeid bli i tillegg benyttet for å supplere observasjonsdataene. Analysene av datamaterialet ble gjennomført på grunnlag av fire nivåer i generaliseringsprosessen, samt veiledende metakognitive aktiviteter. Resultatene fra studien indikerte at utfordringer elever møtte i arbeidet med generaliseringsoppgaver var å oppdage et nyttig mønster, samt å være i stand til å bruke det videre i løsningsprosessen. Elevene så også ut til å ha begrepsmessige utfordringer når de skulle verbalisere og symbolisere det matematiske innholdet i en generalisering. Resultatene indikerte også at metakognitiv regulering utvist av elevene sannsynligvis hadde en positiv effekt i alle stadier av løsningsprosessen. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for matematiske fag | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim | no_NO |
dc.subject | MLREAL Lektorutdanning med master i realfag | no_NO |
dc.subject | Matematikk og naturfag | no_NO |
dc.title | Metakognisjon og generalisering: En studie om utfordringer og metakognitiv påvirkning i generaliseringsprosessen | nb_NO |
dc.title.alternative | Metacognition and generalization: A study of challenges and metacognitive influence on the process of generalization | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 102 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fag | nb_NO |