dc.contributor.advisor | Bjørneseth, Frøy Birte | |
dc.contributor.author | Holmeset, Finn Tore | |
dc.contributor.author | Tomren, Jo Even | |
dc.coverage.spatial | Norway, Møre og Romsdal | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-02-06T08:22:39Z | |
dc.date.available | 2019-02-06T08:22:39Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2584032 | |
dc.description.abstract | Oppgavens hovedmål er å se på hvordan datateknologi har utviklet seg de siste årene og finne ut om denne gir beslutningsstøtte for operatører av sikkerhetskritiske systemer. Undersøkelse av empiri fra to slike systemer installert ombord i et moderne og avansert offshorefartøy dannet grunnlaget for å vurdere om det er tilstede beslutningsstøtte i den grad som kreves for å utføre en sikker krevende maritim operasjon. Ved å foreta et dokumentstudie, analysere og systematisere opplysninger om et Dynamisk Posisjoneringssystem og et Integrert Automasjonssystem, har en fått etablert en forståelse om temaet. Svar og resultater er presentert med tall i tabellform for å visualisere forskjellen på graden av støtte til operatørene.
Fokuset har vært å se på hvordan mennesket får presentert informasjonen fra systemene og hvordan den kan implementeres for beslutningstaking. Kommunikasjonen mellom systemene og samhandling mellom operatørene har også blitt sett på. I prosessen ble det avdekket flere relevante funn som er av interesse og som blir diskutert med forankring i problemstillingen og teorier. For å forsøke å knytte funn og teorier sammen ble det brukt teorier og metoder som er kjente innen temaene situasjonsbevissthet, beslutningstaking, beslutnings-støtte og menneskelige faktorer med flere.
Ut i fra det som presenteres i tilgjengelig materiale fra systemene, er det rimelig å stille kritiske spørsmål til utviklingen og graden av beslutningsstøtte til operatørene. Svarene rangerer fra negative til positive. Sett i lys av datateknologien kan en si at utviklingen er funnet ulik for de to systemene det er forsket på. Dette gir grunnlag for å studere temaet mer inngående og etablere videre forskning. Det er identifisert et behov for å øke og forbedre graden av beslutningsstøtten til mennesker som beslutningstakere i slike sikkerhetskritiske systemer. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | Dynamiske posisjoneringssystemer | nb_NO |
dc.subject | Automasjonssystemer | nb_NO |
dc.subject | Offshorefartøy | nb_NO |
dc.title | Dynamiske posisjonerings- og integrerte automasjonssystemer som beslutningsstøtte. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Teknologi: 500::Marin teknologi: 580::Skipsteknologi: 582 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 132 | nb_NO |