Dynamiske posisjonerings- og integrerte automasjonssystemer som beslutningsstøtte.
Abstract
Oppgavens hovedmål er å se på hvordan datateknologi har utviklet seg de siste årene og finne ut om denne gir beslutningsstøtte for operatører av sikkerhetskritiske systemer. Undersøkelse av empiri fra to slike systemer installert ombord i et moderne og avansert offshorefartøy dannet grunnlaget for å vurdere om det er tilstede beslutningsstøtte i den grad som kreves for å utføre en sikker krevende maritim operasjon. Ved å foreta et dokumentstudie, analysere og systematisere opplysninger om et Dynamisk Posisjoneringssystem og et Integrert Automasjonssystem, har en fått etablert en forståelse om temaet. Svar og resultater er presentert med tall i tabellform for å visualisere forskjellen på graden av støtte til operatørene.
Fokuset har vært å se på hvordan mennesket får presentert informasjonen fra systemene og hvordan den kan implementeres for beslutningstaking. Kommunikasjonen mellom systemene og samhandling mellom operatørene har også blitt sett på. I prosessen ble det avdekket flere relevante funn som er av interesse og som blir diskutert med forankring i problemstillingen og teorier. For å forsøke å knytte funn og teorier sammen ble det brukt teorier og metoder som er kjente innen temaene situasjonsbevissthet, beslutningstaking, beslutnings-støtte og menneskelige faktorer med flere.
Ut i fra det som presenteres i tilgjengelig materiale fra systemene, er det rimelig å stille kritiske spørsmål til utviklingen og graden av beslutningsstøtte til operatørene. Svarene rangerer fra negative til positive. Sett i lys av datateknologien kan en si at utviklingen er funnet ulik for de to systemene det er forsket på. Dette gir grunnlag for å studere temaet mer inngående og etablere videre forskning. Det er identifisert et behov for å øke og forbedre graden av beslutningsstøtten til mennesker som beslutningstakere i slike sikkerhetskritiske systemer.