Show simple item record

dc.contributor.advisorWallin, Patric
dc.contributor.authorJakobsen, Marte Therese
dc.date.accessioned2018-12-18T14:56:40Z
dc.date.available2018-12-18T14:56:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2578181
dc.description.abstractI denne studien har jeg sett på hvordan lærere i videregående skole og trenere i lagidrett opplever ulike utfordringer tilknyttet deres læringsmiljø. Jeg har studert hvilke tilnærminger de har til utfordringene og hvilke strategier som brukes i møte med dem. Studien har et gjennomgående utforskende siktemål om å utvide vår forståelse for hvordan pedagogiske utfordringer oppleves og imøtekommes i ulike kontekster. Studien består av et utvalg på 3 lærere og 3 trenere. Data er utledet gjennom kvalitative intervjuer og observasjoner av praktikerne i sin praksis i klasserommet og på trening. Studien er gjort gjennom en induktiv innfallsvinkel, hvor det empiriske materialet har vært utgangspunktet for videre analyser. I empirien fremstod følgende kategorier som sentrale: 1) Glede gjennom aktivitet, 2) interesse og engasjement, 3) prestasjonsfokus, 4) medbestemmelse og eierskap, 5) vurderingspraksis og 6) å arbeide som et kollektiv. Disse kategoriene blir koblet opp mot temaene motivasjon for deltagelse og prestasjonsfokus og vurderingspraksis som hovedområder for de utfordringene som lærerne og trenerne opplever. Studien viser at de opplever utfordringene i ulik grad, og at de har ulike tilnærminger og strategier.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectUtdanning og oppvekstnb_NO
dc.subjectMaster i Utdanning og Oppvekstnb_NO
dc.titleOm lærere og treneres tilnærminger til utfordringer i deres læringsmiljø - En kvalitativ intervju- og observasjonsstudie om hvordan lærere og trenere opplever utfordringer relatert til motivasjon, deltagelse og vurdering i deres læringsmiljø, og hvilke strategier som brukes i møte med dissenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record