De viktige barnestemmene - Barn og unge i sorg: En kvalitativ studie over fire unge kvinners erfaringer og behov til skolen og medelever når sorgen rammet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2578151Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne studien er barn og unges forventinger og erfaringer til lærere og medelever etter å ha mistet en av sine foresatte. Formålet med studien har vært å skape en større innsikt og forståelse for hva en sorgprosess innebærer, og hvordan man som lærer i skolen kan legge til rette for sorgbearbeidelse.
Studiens problemstilling er følgende: «Hvilke forventinger og erfaringer hadde fire elever til læreren og medelever i sorgbearbeidelsen?». For å belyse denne problemstillingen benyttet jeg en kvalitativ tilnærming, der jeg gjennomførte dybdeintervju med fire ungdommer, som alle har erfaring med å ha mistet en av sine foresatte. Kriteriene jeg satte for utvalget på forhånd var at informantene skulle helst være mellom 16 til 25 år, og at de skulle være en del av grunnskoleopplæringen når tapet skjedde. Jeg hadde på forhånd utarbeidet en relativt detaljert intervjuguide, siden temaet er sårbart og utfordrende, men målet var å skape en fri og god samtale for informantene. I analyseprosessen endte jeg opp med en tematisert tilnærming, der jeg hentet inn og sammenlignet informasjon fra flere mennesker på samme tema.
Studiens materiale bekrefter at det ikke finnes noen fasitsvar i hvordan en sorgprosess utvikler seg, og at vi av den grunn alltid må akseptere sorgens ulike dimensjoner, og håndtere den ut fra den enkeltes ståsted. Det interessante jeg ser i denne studien er at alle informantene ønsker at skolen skal være deres fristed fra de triste og vanskelige følelsene, men samtidig så uttrykker de et behov for oppfølging. I oppfølgingsprosessen fra skole og medelever trekker informantene frem anerkjennelse, dialog, tilrettelegging og kontinuitet, som viktige faktorer for å håndtere sorgen. Med bakgrunn i dette har læreren mulighet til å ta den betydningsfulle rollen som den trygge og forutsigbare voksne for barnet i en sårbar ny hverdag.