Show simple item record

dc.contributor.advisorAmundsen, Oscar
dc.contributor.authorDahlhaug, Kristin
dc.date.accessioned2018-12-13T10:08:07Z
dc.date.available2018-12-13T10:08:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2577549
dc.description.abstractDagens samfunn utvikler seg i raskt tempo, og en konsekvens av dette er at nyutdannede ikke lenger er ferdig utlært. Dette har ført til at arbeidsplassen har overtatt noen av utdanningsinstitusjonens oppgaver, som læring og kompetanseutvikling. Et mer kompleks samfunn fører til behov for endring, omstilling og utvikling i arbeidslivet. Likevel, behovet for læring og utvikling vil ikke automatisk føre til gode vilkår for nettopp dette. Denne studien har tatt for seg hvordan studieveiledere ved et universitet i Norge opplever sine muligheter og vilkår for læring og utvikling på arbeidsplassen. Studieveiledere har ansvarsområder med høye krav til oppdatert teknisk og digital kompetanse, forståelse av lovverk og saksbehandling, relasjonell kompetanse og gode kommunikasjonsferdigheter. Dermed er dette en interessant målgruppe for forskning på læring i arbeidshverdagen. Det har blitt gjennomført fem delvis strukturerte, kvalitative intervju med ansatte som har studieveiledning som en definert oppgave tillagt sin stilling. Resultatene tyder på at de ansatte er svært lærevillige og ønsker å delta på ulike læringsaktiviteter. Videre antyder funnene i studien at det er gode vilkår og muligheter for kunnskaps- og erfaringsdeling mellom kollegaer, så lenge de har tilgang til hverandre i arbeidshverdagen. I motsatt fall, der de ansatte ikke har tilgang til hverandre, tyder funnene på at studieveilederne opplever dårligere vilkår for kunnskaps- og erfaringsutveksling på arbeidsplassen. Selv om studieveilederne forteller om gode læringsvilkår er det likevel funn som tilsier at enkelte elementer hindrer læring og utvikling på arbeidsplassen. Studien gir indikasjoner på at ansatte opplever at spenningsforholdet mellom drift og utvikling er svært krevende. De opplever at daglig drift og høy arbeidsbelastning hindrer de i å delta på ulike lærings – og utviklingsaktiviteter. Studien konkluderer blant annet med at for å bedre mulighetene til læring bør ledelsen redusere arbeidsbelastningen slik at de ansatte får tid og mulighet til å delta på ulike læringsaktiviteter. I tillegg bør ledelsen og de ansatte bli mer bevisst læringspotensialet som ligger i uformell læring slik at det blir mer anerkjent som læringsarena på arbeidsplassen. Ved å tilrettelegge for uformell læring på arbeidsplassen vil de ansatte være mer bevisst læringen som skjer i praksis og gjennom utførelse av arbeidsoppgavene, og på denne måten kan spenningsforholdet mellom drift og utvikling reduseres.nb_NO
dc.description.abstractAbstract: Today's society is developing rapidly, and consequently, graduates are no longer fully educated. This has led to a situation where the workplace has taken over some of the educational institutions' tasks, such as learning and competence development. A more complex society necessitates change, conversion and development in working life. Nevertheless, the need for learning and development will not automatically lead to good conditions for this. This study aims to discover how student adviser at a university in Norway experience their opportunities and conditions for learning and development at the workplace. Student advisers have high requirements for updated technical and digital competence, understanding of law and administrative procedure, relational competence and communication skills. Therefore, this is an interesting target group for research on learning at the workplace. Five partially structured qualitative interviews were conducted with employees who have defined tasks as student adviser in addition to other tasks. The results indicate that the employees are willing to learn and want to participate in different learning activities. Furthermore, the findings in the study suggest that there are good conditions and opportunities for knowledge and experience sharing between colleagues as long as they have access to each other during the working day. However, when the employees did not have access to each other, the findings suggest that the student advisers experience poorer opportunities for participation in arenas where knowledge and experience exchange takes place. Even though the student advisers talk about good learning conditions, there are still findings in this study that suggest that some elements hinder learning and development at the workplace. The study indicates that employees find the tension between balancing operation and development to be highly challenging. They experience that daily operations and high workload prevent them from participating in various learning and development activities. The study concludes, among other things, that in order to improve learning conditions management should reduce the student advisors’ daily operation workload to make room in their schedule for participation in learning activities. In addition, management and the employees should be made more aware of the potential in informal learning to make this more recognized as a practice at the workplace. By facilitating informal learning at the workplace the employees can become aware of the learning that happens through practice of their work, which can reduce the experience of a strong tension between operations and development amongst the employees.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectVoksnes læringnb_NO
dc.subjectMaster i Voksnes læringnb_NO
dc.titleEn kvalitativ studie av hvordan studieveiledere ved et norsk universitet opplever egne muligheter og vilkår for læring og utvikling på arbeidsplassennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record