dc.description.abstract | Flere døve og hørselshemmede elever har undervisning i og på norsk tegnspråk etter vedtak om § 2-6 og § 3-9 i Opplæringsloven, noe som innebærer at undervisning skal skje på norsk tegnspråk.
Målet med denne studien har vært å undersøkelse hvordan døve og hørselshemmede elever og en hørende lærer i en klasse på en videregående skole beskriver deres kommunikasjonsressurser i undervisning. Forskningsspørsmålet i denne oppgaven er Hvordan beskriver en hørende lærer og døve og hørselshemmede elever i en klasse sine kommunikasjonsressurser i ulike modaliteter i undervisningen?
Denne studien består av en observasjon av en klasse med døve og hørselshemmede elever og en hørende lærer i en skoletime, et fokusgruppeintervju med elevene og et intervju med lærer. Analyse av empiri er delt inn i tre kategorier: Meningsdanning i ulike modaliteter, minoritet i majoritet og den medierende lærer.
Abstract
In accordance with § 2-6 and § 3-9 of the Education Act (Opplæringslova), a number of deaf and hearing-impaired pupils are taught subject matter using Norwegian Sign Language as a language of instruction, as well as studying Norwegian Sign Language as part of their curriculum.
The aim of this study is to investigate how deaf and hearing-impaired pupils and a hearing teacher in an upper secondary school describe how they use communicative resources in class. The research question in this master’s thesis is: How do deaf and hearing-impaired pupils and their hearing teacher describe their multimodal communicative resources in the classroom?
The study is based on data consisting of observation of one lesson in a class of deaf and hearing-impaired pupils and their teacher, a focus group interview with the pupils in the class and an interview with the teacher. Analysis of the data has resulted in the following categories: creating meaning in different modalities, changing constellations of minority and majority groups, and the teacher as mediator. | nb_NO |