Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorAgerup, Charlotte Helene
dc.date.accessioned2018-12-10T08:10:50Z
dc.date.available2018-12-10T08:10:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2576735
dc.description.abstractFlere døve og hørselshemmede elever har undervisning i og på norsk tegnspråk etter vedtak om § 2-6 og § 3-9 i Opplæringsloven, noe som innebærer at undervisning skal skje på norsk tegnspråk. Målet med denne studien har vært å undersøkelse hvordan døve og hørselshemmede elever og en hørende lærer i en klasse på en videregående skole beskriver deres kommunikasjonsressurser i undervisning. Forskningsspørsmålet i denne oppgaven er Hvordan beskriver en hørende lærer og døve og hørselshemmede elever i en klasse sine kommunikasjonsressurser i ulike modaliteter i undervisningen? Denne studien består av en observasjon av en klasse med døve og hørselshemmede elever og en hørende lærer i en skoletime, et fokusgruppeintervju med elevene og et intervju med lærer. Analyse av empiri er delt inn i tre kategorier: Meningsdanning i ulike modaliteter, minoritet i majoritet og den medierende lærer. Abstract In accordance with § 2-6 and § 3-9 of the Education Act (Opplæringslova), a number of deaf and hearing-impaired pupils are taught subject matter using Norwegian Sign Language as a language of instruction, as well as studying Norwegian Sign Language as part of their curriculum. The aim of this study is to investigate how deaf and hearing-impaired pupils and a hearing teacher in an upper secondary school describe how they use communicative resources in class. The research question in this master’s thesis is: How do deaf and hearing-impaired pupils and their hearing teacher describe their multimodal communicative resources in the classroom? The study is based on data consisting of observation of one lesson in a class of deaf and hearing-impaired pupils and their teacher, a focus group interview with the pupils in the class and an interview with the teacher. Analysis of the data has resulted in the following categories: creating meaning in different modalities, changing constellations of minority and majority groups, and the teacher as mediator.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectAudiopedagogikknb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.titleTegnspråk, talespråk, skriftspråk og... - En kvalitativ studie av hvordan døve og hørselshemmede elever og deres hørende lærer kommuniserer i undervisning på en knutepunktskolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel