• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Adferd i offentlig område med digital lek - Nye designretningslinjer for digital lek

Neverdal, Jan-Magnus
Master thesis
Thumbnail
View/Open
19280_COVER.pdf (87.98Kb)
19280_FULLTEXT.pdf (29.52Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2575863
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for design [1234]
Abstract
I dagens samfunn har medieteknologien blitt en viktig del av barns oppvekst. Barn får en digital barndom, og de leker mer i den digitale verden. Det kan virke som de tradisjonelle lekeplassene har blitt utdatert på mange områder. På oppdrag fra Ablemagic undersøkes temaet digital lek. Oppgaven skal tydeliggjøre hva digital lek er og hvordan digitale lekeplasser brukes. Målet med oppgaven er å øke forståelsen av hvordan lekeplasser som muliggjør digital lek bør designes, for å skape meningsfulle opplevelser for de som leker der.

Digital lek ble avgrenset ved å følge Ablemagic sin tilnærming til temaet, og ta utgangspunkt i at digitale spill er noe annet enn digital lek. Arbeidet med å forstå digital lek er gjort fra et designperspektiv, med fokus på brukeropplevelse og interaksjon.

Det er utarbeidet ni designretningslinjer for digital lek. Retningslinjene skal gi beslutningsstøtte og veiledning i utviklingen av aktiviteter med digital lek. Først ble det utarbeidet et forslag til retningslinjer med bakgrunnen i teori om studier av smarte lekeplasser, utviklingspsykologi og spilldesign. I tillegg til innsikt fra tre casestudier av aktiviteter med digital lek. De foreslåtte retningslinjene ble evaluert ved å designe, utvikle og teste en digital lekeplassaktivitet. Til slutt ble all innsikten om design av digital lek samlet i konkrete retningslinjer. Å bruke disse retningslinjene skal øke kvaliteten på nye aktiviteter med digital lek.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit