• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mediebruk og skisport - En undersøkelse av hvordan å innovere for å engasjere.

Mogstad, Astrid Kverneland
Master thesis
Thumbnail
View/Open
19283_FULLTEXT.pdf (29.07Mb)
19283_COVER.pdf (88.03Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2575862
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for design [1019]
Abstract
Bakgrunn

Denne masteren er skrevet på oppdrag fra Trondheim2023, en komité bestående av Trondheim Kommune og det Norske Skiforbundet, som hadde som oppdrag å søke om å holde FIS Ski-VM i nordiske grener i Trondheim i 2023. Trondheim2023 ønsket å gjøre ski-VM i Trondheim til en folkefest som skulle engasjerer alle aldersgrupper, og fremme Trondheim som teknologiby. I den anledning ønsket de å utforske muligheten for å innovere mediebruken rundt skisport i den hensikt å engasjere ungdommer.

Mål

Målet for oppgaven har vært å identifisere mulighetsrom for innovasjon av mediebruk rundt skisport med utgangspunkt i å skulle nå ungdommer. Et sekundært mål har vært å benytte brukersentrert designmetodikk til å belyse reelle behov, i den hensikt å legge et godt argumentasjonsgrunnlag for et eventuelt konsept.

Prosess

Det er ikke blitt gjort forarbeid direkte knyttet til denne problemstillingen tidligere. Dermed var det naturlig at denne oppgaven startet bredt med innsiktsarbeidet for å kartlegge de forskjellige elementene involvert. Prosessen har tatt utgangspunkt i menneskesentrert designmetodikk, med gjennomføring av metoder som spørreskjema, intervju, observasjon, og workshop, i et vekselsvis divergerende og konvergerende mønster. Det har vært en kontinuerlig dialog med oppdragsgiver for å ivareta deres interesser med oppgaven.

Resultat

Resultatet fra innsiktsarbeidet er et forslag til Skiforbundet om å benytte seg mer av sosiale medier enn de gjør i dag. Forslaget tar utgangspunkt i brukerbehov og betraktninger av praktisk gjennomføring identifisert gjennom innsiktsarbeidet. Med konseptet foreslått her har Trondheim2023 et godt grunnlag for å jobbe videre med hvordan de selv kan integrere sosiale medier i mediebruken rundt skisport.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit