Mediebruk og skisport - En undersøkelse av hvordan å innovere for å engasjere.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2575862Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1149]
Sammendrag
BakgrunnDenne masteren er skrevet på oppdrag fra Trondheim2023, en komité bestående av Trondheim Kommune og det Norske Skiforbundet, som hadde som oppdrag å søke om å holde FIS Ski-VM i nordiske grener i Trondheim i 2023. Trondheim2023 ønsket å gjøre ski-VM i Trondheim til en folkefest som skulle engasjerer alle aldersgrupper, og fremme Trondheim som teknologiby. I den anledning ønsket de å utforske muligheten for å innovere mediebruken rundt skisport i den hensikt å engasjere ungdommer.
MålMålet for oppgaven har vært å identifisere mulighetsrom for innovasjon av mediebruk rundt skisport med utgangspunkt i å skulle nå ungdommer. Et sekundært mål har vært å benytte brukersentrert designmetodikk til å belyse reelle behov, i den hensikt å legge et godt argumentasjonsgrunnlag for et eventuelt konsept.
ProsessDet er ikke blitt gjort forarbeid direkte knyttet til denne problemstillingen tidligere. Dermed var det naturlig at denne oppgaven startet bredt med innsiktsarbeidet for å kartlegge de forskjellige elementene involvert. Prosessen har tatt utgangspunkt i menneskesentrert designmetodikk, med gjennomføring av metoder som spørreskjema, intervju, observasjon, og workshop, i et vekselsvis divergerende og konvergerende mønster. Det har vært en kontinuerlig dialog med oppdragsgiver for å ivareta deres interesser med oppgaven.
ResultatResultatet fra innsiktsarbeidet er et forslag til Skiforbundet om å benytte seg mer av sosiale medier enn de gjør i dag. Forslaget tar utgangspunkt i brukerbehov og betraktninger av praktisk gjennomføring identifisert gjennom innsiktsarbeidet. Med konseptet foreslått her har Trondheim2023 et godt grunnlag for å jobbe videre med hvordan de selv kan integrere sosiale medier i mediebruken rundt skisport.