Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoen, Torill
dc.contributor.authorFagervold, Elisabeth
dc.date.accessioned2018-11-20T09:09:44Z
dc.date.available2018-11-20T09:09:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573872
dc.description.abstractDenne studien handler om Veiledet lesing, som er en systematisk lesemetode som ofte organiseres i stasjonsundervisning. Problemstillingen som jeg har undersøkt er følgende: Hvordan erfarer og opplever tre lærere å bruke metoden Veiledet lesing på 1.trinn? Jeg har undersøkt hvordan lærere opplever at Veiledet lesing i stasjonsarbeid gir muligheter for tilpasset opplæring. I den forbindelse har jeg sett på hvordan lærere opplever å veilede elever i lesing, og i tillegg belyst hvordan lærere opplever og erfarer de selvinstruerende stasjonene, for å få et helhetlig inntrykk av undervisningsøkta. Elevene på 1.trinn har ulike utgangspunkt når de kommer på skolen. Som lærer og spesialpedagog skal man legge til rette for at alle elever lærer og utvikler seg. Dette skal skje gjennom tilpasset opplæring i fellesskapet. Jeg har i denne studien brukt teorier om tilpasset opplæring, læring, lesing, mestring og relasjoner, og beskrivelser av metoden Veiledet lesing, som teoretisk grunnlag. For å finne svar på problemstillingen, brukte jeg kvalitativ tilnærming og semistrukturert intervju. Jeg intervjuet tre lærere som hadde erfaring med å bruke Veiledet lesing på 1.trinn. Intervjuene ble transkribert og analysert i etterkant. I denne studien fant jeg at informantene opplevde det som positivt å undervise etter metoden Veiledet lesing. De formidlet at de kom tett på elevene på lærerstasjonen, og på den måten fikk bli kjent med elevene, og tilpasset leseopplæringen til den enkelte. Informantene fortalte videre at stasjonsundervisning åpnet for muligheter til å tilpasse opplæringen også på selvinstruerende stasjoner, men at det var en del utfordringer knyttet til organiseringen for elever på 1.trinn. Det kom frem i analysen av datamaterialet at selvinstruerende stasjoner som er lekpreget eller har praktiske oppgaver som kan varieres med hensyn på samarbeid eller individuelt arbeid, fungerer godt for elever på 1.trinn. Til sist kom det frem at informantene mente at elever på 1.trinn trenger hyppig lærerveiledning på faglige oppgaver, og spesielt ved skriving, noe som gjør denne typen oppgaver utfordrende for selvinstruerende stasjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.titleVeiledet lesing på 1.trinn - En kvalitativ studie av læreres opplevelser og erfaringer med Veiledet lesing på 1.trinnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel