Betydningsfulle kvaliteter i relasjonen mellom lærer og elev - En Q-metodologisk studie av elever i videregående skole sin opplevelse av relasjonelle kvaliteter i lærer-elev-relasjonen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570998Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Utgangspunktet for denne mastergradsoppgaven er relasjonen mellom lærer og elev. Formålet med studien er å undersøke hva elever opplever som viktig og betydningsfullt i relasjonen til lærer for å kunne gi økt forståelse og kunnskap om sentrale og betydningsfulle relasjonelle kvaliteter med tanke på hva elever vektlegger og verdsetter i relasjonen og samspillet mellom lærer-elev. Studien har til hensikt å belyse temaet fra elevperspektivet og dermed gi innsikt, samt bidra til å bevisstgjøre og øke forståelsen for elevenes oppfatning og opplevelse. Oppgavens problemstilling er: «Hvilke relasjonelle kvaliteter opplever elever i videregående skole som betydningsfulle i relasjonen mellom lærer og elev?».
Datamaterialet til studien er samlet inn gjennom Q-metode. 38 elever i videregående skole har gjennomført hver sin Q-sortering hvor de har sortert 36 utsagn ut ifra hva de opplever som viktig i relasjonen til lærer. Sorteringene synliggjør synspunktene til elevene og gjør det mulig for dem å uttrykke sin subjektive opplevelse og oppfatning. Utsagnene er utarbeidet gjennom et forskningsdesign som har utgangspunkt i faglitteratur, forskning og innsamlet materiale om sentrale aspekt og kvaliteter i en positiv lærer-elev-relasjon.
Analyse av datamaterialet er gjort gjennom korrelasjon og faktoranalyse av Q-sorteringene for å gi statistisk klarhet til grupperinger av synspunkt hos deltagerne som korrelerer. På bakgrunn av disse utregningene ble det valgt en faktorløsning med fire faktorer. Dataanalysen indikerer med andre ord at det eksisterer fire forskjellige syn med tanke på hva som oppleves som viktig i relasjonen til lærer hos de 38 elevene som sorterte og faktorene kalles derfor faktorsyn. Gjennom tolkning av faktorsynene har de fått følgende beskrivende navn: Faktorsyn 1: «En relasjon preget av gjensidig tillit, rettferdighet og forståelse hvor lærer er støttende og tar seg tid til å prate». Faktorsyn 2: «En relasjon med behov for en pålitelig og rettferdig lærer man kan stole på». Faktorsyn 3: «En relasjon fylt av humør og humor med gjensidig respekt i bunn hvor man opplever å bli likt av læreren». Faktorsyn 4: «En relasjon preget av rettferdighet, respekt, gehør for egne meninger, godt humør og en tilgjengelig lærer som tar seg tid». I diskusjonen drøftes fremtredende tema og oppdagelser fra tolkningen av faktorsynene med relevant teori. Studien viser at det eksisterer ulike opplevelser av hva som er betydningsfullt i lærer-elev-relasjonen. Samtidig bidrar studien til å belyse og forstå at elever har ulike virkelighetsoppfatninger og gir dermed innsikt i det komplekse og sammensatte samspillet i relasjonen mellom lærer-elev.