Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÅmot, Ingvild
dc.contributor.authorKollstrøm Malmo, Kaja
dc.date.accessioned2018-11-05T12:57:09Z
dc.date.available2018-11-05T12:57:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570995
dc.description.abstractDette er en litteraturstudie som har som mål å se på innholdet i nyere spesialpedagogisk forskning som omhandler barn med funksjonsnedsettelser og vennskap i tidlig alder. Utvalget består av fem artikler fra tre forskjellige land. Masteroppgaven undersøker hvem som er deltakerne i studiene, hvilke metoder som er brukt og hvilke definisjoner av vennskap som ligger til grunn i studiene. Resultat fra undersøkelsen viser at barn med funksjonsnedsettelser er en sammensatt gruppe, som rommer flere forståelser av hva nedsatt funksjonsevne er og at dette beskrives på ulike måter i de forskjellige studiene. Metodene som er tatt i bruk er varierte, men flere av studiene bruker samme oppbygging og design, men med ulike utgangspunkt og variasjoner. Det finnes spredte forståelser av hva vennskap er og kan være i de fem artiklene, og de vektlegger ulike aspekter ved fenomenet. Flere av studiene legger ikke til grunn noen definisjon på hva vennskap er i sine prosjekter, men noen gir beskrivelser av hva de mener ligger i vennskap generelt. Dette kan bidra til å skape forvirrelser og gjøre forskningen utydelig.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.titleBarn med nedsatt funksjonsevne og vennskap i barnehagealder - En litteraturstudie om spesialpedagogisk forskning på vennskapnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel