Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBohne, Rolf André
dc.contributor.authorTorbjørnsen, Kristoffer
dc.date.accessioned2018-10-29T15:00:47Z
dc.date.available2018-10-29T15:00:47Z
dc.date.created2018-06-11
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:20050
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570002
dc.description.abstractDet blir sett p ̊a to tidligere industriomr ̊ader Hasle (Hasle Linje) og Nydalen. For ̊a se hva som har skjedd med de og frem til i dag, ses p ̊a noe historie for byggene som har vært sentrale opp gjennom tiden. Det er et økende antall bosatte i Oslo og det ser ut til at det vil stige med tiden, fra statistikken til Sentral Statistikkbyr ̊a. Helt essensielt ̊a se hvor folk velger ̊a bevege seg, og utviklere og kommune som legger til rette for dette. For er det et enkelt bygg i seg selv som setter grunnlaget for hvor flott et omr ̊ade skal være. Det m ̊a skapes et miljø og skal man flytte ut til randsonene som Nydalen og Hasle m ̊a det være et tilbud her som kan m ̊ale seg med Oslo Sentrum, m ̊a det være noe som tiltrekker. Det er store eiendomsutviklere som er essensielle i denne oppgaven, Avantor AS for Nydalen og Høegh Eiendom for Hasle Linje. Videre hva som er forskjellen mellom disse to omr ̊adene og hvordan forholdet til offentlige etater har vært, her Oslo kommune. I tillegg er det ogs ̊a politiske beslutninger som i stor grad p ̊avirker hva som kan bli bygd. Det ses videre p ̊a hvordan det kollektive tilbudet har p ̊avirket veksten og hvilken rolle den har hatt. Selv om de nevnte eiendomsutviklerne er de som er essensielle var det ikke Avantor som startet arbeidet med Nydalen. Det var en rekke andre selskap p ̊a 80-tallet som startet, men ble med tiden kjøpt opp. I 1996 var det Avantor som satt igjen med mesteparten av tomten. Dette er 6 ̊ar senere enn kommuneplanene for omr ̊adet ble vedtatt. I teoridelen hentes det relevant stoff fra liknende prosjekter i USA og Kina. Samt at det blir sett en hel del p ̊a markedsrapporter i Norge om leiemarkedet for næringseiendom. Dette med litt historisk grunnlag fra Hasle og Nydalen. Ser man hvordan det i dag har blitt og hva de har tatt vare p ̊a av eldre bygg. I Nydalen var det veldig viktig med at fasadene ved de nye byggene m ̊atte st ̊a i stil med de eldre. For en bedre forst ̊aelse for beboerne er det fra Statistisk Sentralbyr ̊a hentet data for ̊a se p ̊a utviklingen av bosatte i Nydalen og Frydenberg der Hasle tilhører. Etterfulgt av en diskusjon som g ̊ar igjennom utviklingen i omr ̊adet og setter omr ̊adene opp mot hverandre. Konklusjonen er at en politiker kan p ̊avirke i stor grad, men de private utviklerne er det som sitter i førersetet og setter det hele i gang. T-banen og det kollektive tilbudet er helt essensielt for ̊a f ̊a mennesker dit, og utdanningsinstitusjoner er med p ̊a ̊a tiltrekke spesielt de yngre. Omr ̊adene rundt T-banestasjonene p ̊a t-banelinjen rundt Oslo sentrum blir sakte, men sikkert bygd frem.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Eiendomsledelse og forvaltning
dc.titleByutviklingen på HasleLinje og Nydalen, utfordringer og faktorer for å lykkes
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel