dc.description.abstract | Formålet med studien har vært å belyse ansatte i sentrale aspekt fra PP-tjenesten sine refleksjoner fra arbeidsseminar, arrangert av Statped midt, og knytte teori til disse. Studiens problemstilling er: “Fire ansatte ved to PP-tjenester sine refleksjoner over deltakelse i arbeidsseminar med Statped midt.” For å få svar på problemstillingen hentet jeg informasjon hos to PP-rådgivere og deres fagledere. Datainnsamling ble gjort via semistrukturert forskningsintervju som ble gjennomført med lydopptak og deretter transkribert. Datamaterialet er analysert med hjelp av kategoribasert analyse. Jeg benyttet meg av fortolkningsprosess i Dalen (2011) der lange setninger komprimeres og gjengis med få ord. “Experience near” viser informantenes uttalelser, og hvor forskeren i forlengelsen av dette, knytter tolkning til disse opplevelsene, betegnet som “experience distant”. Etter koding knyttet jeg teori til dette, for å heve arbeidet fra et beskrivende til et fortolkende nivå (Dalen, 2011). Datamaterialet dannet tre kategorier: Forarbeid, Relasjon og Konsultasjon. Med dette som utgangspunkt belyses PP-tjenestens refleksjoner fra arbeidet i forkant av arbeidsseminar og hvordan relasjoner og konsultasjon påvirket faglige opplevelser og delingskultur. Dette drøftes i lys av teori og empiri. Studiens hovedfunn viser at forarbeid med roller - og ansvarsdeling og planlegging av tid preget arbeidet med relasjon- og fagarbeid. Det kom frem at gruppesammensetning og faglig utbytte i egen sak hadde en sammenheng. Ny faglig forståelse av individuell problemstilling ble sett i lys av arbeidsform og samarbeidsmuligheter. I oppsummeringen legges det frem forslag til videre forskning | nb_NO |