Show simple item record

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egil
dc.contributor.authorAune Knudsen, Beathe
dc.date.accessioned2018-09-20T11:00:48Z
dc.date.available2018-09-20T11:00:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563635
dc.description.abstractOppgavens tittel: Sosial inkludering av hørselshemmede. En kvalitativ studie av en elev, en foresatt og en lærers erfaring. Formål og problemstilling: Formålet med prosjektet mitt har vært å lete etter suksessfaktorer i tilknytning til sosial inkludering av hørselshemmede elever i skolen. Inkludering er i dag et hovedmål i utviklingen av utdanningspolitikken og praksis over hele verden, og i Norge slår Stortingsmelding nr. 30, «Kultur for læring», fast at også den norske skolen skal være inkluderende. Problemstillingen min har vært: Hva kan predikere opplevelsen av sosial inkludering i klassen/gruppa hos en elev, som er den eneste i klassen med hørselshemming? Erfaringer fra en elev, en foresatt og en lærer. Teoretisk ramme: Oppgaven er bygd opp rundt tidligere forskning på elever med hørselshemming, deres behov for tilrettelagt kommunikasjon, samt deres sosiale deltakelse og opplevelse av inkludering i skolen. Metode: Prosjektet har hatt en kvalitativ tilnærming, jeg har gjort en kasusstudie med intervju som metode. Analysene hadde en temabasert tilnærming, og empirien ble drøftet ut fra kategoriene tilrettelegging av opplæringa, kommunikasjon, samarbeid, og venner og fritid. Resultater: Tilrettelegging for likeverdig deltakelse i fellesskapet og tilrettelegging for mestringsopplevelser, støtte til gode kommunikasjonsforhold, godt samarbeid mellom hjem – skole og hjelpeinstanser og gode vennerelasjoner og fritidsaktiviteter bidro til en opplevelse av sosial inkludering hos eleven i prosjektet. Konklusjon: Ansatte i skolen bør strebe etter ei tilrettelegging som fremmer opplevelsen av inkludering hos alle elever. Både jevnaldrende sin støtte, foreldrenes engasjement, og ikke minst elevens personlige egenskaper betyr mye i dette arbeidet. Nøkkelord: Skole, hørselshemming, inkludering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSosial inkludering av hørselshemmede - En kvalitativ studie av en elev, en foresatt og en lærers erfaringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record