• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial inkludering av hørselshemmede - En kvalitativ studie av en elev, en foresatt og en lærers erfaring

Aune Knudsen, Beathe
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Master i spesialpedagogikk (576.7Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2563635
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Sammendrag
Oppgavens tittel: Sosial inkludering av hørselshemmede. En kvalitativ studie av en elev, en foresatt og en lærers erfaring.

Formål og problemstilling: Formålet med prosjektet mitt har vært å lete etter suksessfaktorer i tilknytning til sosial inkludering av hørselshemmede elever i skolen. Inkludering er i dag et hovedmål i utviklingen av utdanningspolitikken og praksis over hele verden, og i Norge slår Stortingsmelding nr. 30, «Kultur for læring», fast at også den norske skolen skal være inkluderende. Problemstillingen min har vært: Hva kan predikere opplevelsen av sosial inkludering i klassen/gruppa hos en elev, som er den eneste i klassen med hørselshemming? Erfaringer fra en elev, en foresatt og en lærer.

Teoretisk ramme: Oppgaven er bygd opp rundt tidligere forskning på elever med hørselshemming, deres behov for tilrettelagt kommunikasjon, samt deres sosiale deltakelse og opplevelse av inkludering i skolen.

Metode: Prosjektet har hatt en kvalitativ tilnærming, jeg har gjort en kasusstudie med intervju som metode. Analysene hadde en temabasert tilnærming, og empirien ble drøftet ut fra kategoriene tilrettelegging av opplæringa, kommunikasjon, samarbeid, og venner og fritid.

Resultater: Tilrettelegging for likeverdig deltakelse i fellesskapet og tilrettelegging for mestringsopplevelser, støtte til gode kommunikasjonsforhold, godt samarbeid mellom hjem – skole og hjelpeinstanser og gode vennerelasjoner og fritidsaktiviteter bidro til en opplevelse av sosial inkludering hos eleven i prosjektet.

Konklusjon: Ansatte i skolen bør strebe etter ei tilrettelegging som fremmer opplevelsen av inkludering hos alle elever. Både jevnaldrende sin støtte, foreldrenes engasjement, og ikke minst elevens personlige egenskaper betyr mye i dette arbeidet.

Nøkkelord: Skole, hørselshemming, inkludering.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit