Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonsson, Bo Thomas
dc.contributor.authorOmre, Gunn Cecilie
dc.date.accessioned2018-09-18T14:01:03Z
dc.date.available2018-09-18T14:01:03Z
dc.date.created2018-05-14
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:16089
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563268
dc.description.abstractI denne oppgaven er det valgt å se på gjennomføring av trafikksikkerhetsrevisjoner som er en av prosedyrene i vegsikkerhetsforskriften (VSF), og hvilken virkning innføring av VSF har på trafikksikkerheten. Årsaken til at trafikksikkerhetsrevisjoner (TS-revisjoner) kom i bruk mot slutten av 90-tallet var de alvorlige ulykkene som skjedde på helt nye veganlegg. En TS-revisjon er i VSF definert som en uavhengig, detaljert, systematisk og teknisk sikkerhetskontroll av et vegprosjekts utformingsmessige egenskaper, som omfatter alle faser fra prosjektering til innledende bruk. Vegsikkerhetsforskriften ble innført i EU i 2008. I Norge ble den innført i 2012. Hvilken betydning har innføring av vegsikkerhetsforskriften hatt på trafikksikkerheten? Det er undersøkt litteratur om erfaringer ved bruk av TS-revisjoner både i Norge og i Europa. I tillegg ble det undersøkt følgende: Hvordan VSF ble innført i Norge. Hvordan TS-revisjoner ble brukt før VSF ble innført. Hvordan TS-revisjon blir brukt på resten av vegnettet og hvordan VSF og trafikksikkerhetsrevisjoner praktiseres i dag i Statens vegvesen (SVV). I tillegg ble seks revisjoner i tre regioner analysert. To reguleringsplaner og fire byggeplaner fra hver region. To av byggeplanene skulle også være revidert på reguleringsplannivå. Det ble undersøkt om kvaliteten på byggeplaner som tidligere var TS-revidert på reguleringsplannivå hadde bedre kvalitet, dvs. færre funn enn andre byggeplanrevisjoner. For å finne ut hvordan VSF ble innført i SVV ble alle regionkoordinatorer for TS-revisjoner telefonintervjuet. I tillegg ble koordinator i Vegdirektoratet intervjuet. Samtidig ble det gjort litteratursøk i Vegvesenet saksbehandlingssystem og bibliotek. Alle regioner fikk tilsendt et rundskriv fra Vegdirektoratet med forskrift og retningslinjer i 2012. Noen regioner laget egne saker til regionledermøtene, og skrev egne notat. Det er kun Region øst som har utvidet omfanget av trafikksikkerhetsrevisjoner utover kravene i VSF. I tillegg har Region øst som eneste region et kvalitetssystem nivå II som gjelder for egenproduserte planer. I håndbok V720 om trafikksikkerhetsrevisjoner står det skrevet at lagring av TS-revisjoner skal skje på mappen O:\, og prosjekteier er ansvarlig. Regionkoordinatorene oppgav adresse til lagringssted og antall reviderte planer ble talt opp for hver region. Det var et veldig oppsving i antall like etter 2012. Vegtilsynet har hatt tilsyn med alle regioner, og Region øst som eneste region har gjennomført TS-revisjoner etter tilsynskriteriene ifølge tilsynsrapportene. Det var vanskelig å finne revisjoner på begge nivå i alle tre regioner, midt, vest og øst. Til sammen ble 20 revisjoner analysert. De to siste var reguleringsplan og byggeplan for et prosjekt mellom vest og øst. De 18 andre var 6 fra hver region. Gjennom arbeidet med analyseringen av revisjonene ble det funne store forskjeller i måten revisjoner ble utført på, antall funn og rapportskriving. I Region midt er det svært få funn, i Region vest er revisorene ofte konsulenter, og det er gjort mange funn. I Region vest er de fleste funn oppstilt i tabeller og nummerert, det er de sjelden i Region midt. Det samlede resultatet virker noe usystematisk. Det ble ikke funnet færre funn som kunne vært oppdaget på reguleringsplannivå i de byggeplaner som tidligere var revidert på reguleringsplannivå. Det viser at det nødvendig med TS-revisjon av både reguleringsplan og byggeplan. Det er gjort mange funn i TS-revisjonene. Mange av dem er definert som trafikkfarlige. Både gjennom internasjonal litteraturstudie og gjennom analysearbeidet viser det seg at avvik fra vegnormalen og feil bruk av normalen gjøres i alle vegplaner, og at det derfor er nødvendig med en uavhengig revisjon for å finne disse trafikkfarlige feilene. Riktig bruk av TS-revisjoner kan redusere antall ulykker med 10-20%. Imidlertid ser vi gjennom Vegtilsynet sine tilsyn at Statens vegvesen ikke har kontroll på hva som utføres av egne rutiner i kvalitetssystemet, håndbøker og retningslinjer. Det er en utbredt frivillighetskultur i Vegvesenet som gjør at mye arbeid som Vegdirektoratet tror blir gjort i regionene, ikke blir gjort. Vegtilsynet sine tilsyn viser dette. Vegtilsynet anbefaler at en forskrift om styring av sikkerheten lovfestes. Gjennom analysen av utførte revisjoner kan vi også se stor forskjell på måten en revisjon blir gjennomført på og rapportformatet. Man kan tolke det som en kvalitetsforskjell. Det anbefales en mer standardisert måte å gjennomføre en revisjon og å arkivere tilhørende dokumentasjon.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleHvilken betydning har innføring av vegsikkerhetsforskriften hatt på trafikksikkerheten?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel