Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugan, Jan Arvid
dc.contributor.advisorJohansen, Vegard
dc.contributor.authorAmundsen, Matias
dc.date.accessioned2018-09-18T12:44:05Z
dc.date.available2018-09-18T12:44:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563232
dc.description.abstractDenne studiens hensikt er å undersøke sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer. I tillegg ble det utformet hypoteser, for å undersøke andre sammenhenger knyttet til problemstillingen. Utgangspunktet for studien er kvantitative data som er samlet inn i forbindelse med et større forskningsprosjekt ved institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU. Utvalget er et bekvemmelighetsutvalg bestående av 2690 elever ved 2. trinn på 13 ulike videregående skoler i Trøndelag. Svarprosenten er 79%, noe som tilsvarer 2120 elever. Det er benyttet hierarkiske regresjonsanalyser for å undersøke sammenhengen mellom opplevd lærerstøtte og elevenes opplevelse av emosjonelle problemer. Videre er det ved hjelp av signifikanstester og korrelasjonsanalyser undersøkt hvilken betydning kjønn, karakterer og mors utdanning har for opplevde emosjonelle problemer. Funnene indikerer at opplevd lærerstøtte har en signifikant sammenheng med elevenes opplevelse av emosjonelle problemer. Når graden av opplevd lærerstøtte øker, synker graden av opplevde emosjonelle problemer hos elevene. Det viser seg også at det er store kjønnsforskjeller når det kommer til emosjonelle problemer, der det er en betydelig større forekomst hos jenter enn hos gutter. Et noe overraskende funn indikerer at karakterer ikke har en signifikant sammenheng med elevenes opplevelse av emosjonelle problemer. En ANOVA (Analysis of variance) viser at det ikke er en signifikant sammenheng mellom mors utdanning og elevenes opplevelse av emosjonelle problemer. Når det derimot skilles mellom faglig sterke (karakter 4-6) og faglig svake (karakter 1-3) elever, ser man antydninger til en svak sammenheng mellom mødre med høy utdanning og faglig sterke elevers opplevelse av emosjonelle problemer. Dette indikerer at å ha en mor med høy utdanning kan være positivt for faglig sterke elevers opplevelse av emosjonelle problemer. Videre viser en signifikanstest at faglig sterke elever opplever høyere grad av lærerstøtte enn faglig svake elever, men regresjonsanalysene viser at det ikke er forskjell på de ulike gruppene når det kommer til sammenhengen mellom lærerstøtte og emosjonelle problemer. Funnene tyder på at en støttende lærer er viktig for alle elever, uavhengig av karakterer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleÅ være mer enn et klokere hode - En kvalitativ studie av sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel