Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTørset, Trude
dc.contributor.advisorRinbø, Jostein
dc.contributor.advisorJonsson, Thomas
dc.contributor.authorKjørsvik, Siv Iren
dc.date.accessioned2018-09-06T14:01:06Z
dc.date.available2018-09-06T14:01:06Z
dc.date.created2018-06-11
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:19227
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561312
dc.description.abstractFor å øke sykkelandelen i Norge er det planlagt å bygge sykkelekspressveger i flere store byområder. Sykkelekspressveger er sykkelveger av høy standard, som tilrettelegger for hurtig sykling over lengre avstander. Hensikten med denne studien er å øke kunnskapen om hvilken effekt man kan forvente av sykkelekspressveger i norske byområder. Studien presenterer hvilken effekt sykkelekspressveger vil ha på befolkningens valg av transportmiddel, og hvilken nytte tiltaket vil ha for samfunnet. Sykkelekspressvegen som planlegges mellom Ranheim og Trondheim sentrum brukes som case-objekt. Resultatene baseres på en nettbasert spørreundersøkelse og en forenklet samfunnsøkonomisk beregning. Resultatene indikerer at sykkelekspressveger vil ha en positiv effekt på befolkningens valg av transportmiddel, i form av økt sykling generelt og overgang til sykkel som hovedtransportmiddel. Resultatene indikerer også at sykkelekspressveger vil være en lønnsom investering. Hovedkonklusjonen er at befolkningen ønsker å bruke sykkelekspressveger, og at tiltaket kan sies å være en lovende form for sykkelsatsning i Norge, som vil bidra til å øke sykkelandelen i norske byområder.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk (2-årig), Veg
dc.titleEffekten av sykkelekspressveger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel