Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKassa, Elias
dc.contributor.authorBjørntvedt, Vegard
dc.date.accessioned2018-08-23T14:00:52Z
dc.date.available2018-08-23T14:00:52Z
dc.date.created2018-05-15
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:16232
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559128
dc.description.abstractEnkelte av de gamle jernbanestrekningene i Norge innehar begrensinger som gjør det umulig å få et kontinuerlig helsveiset spor på deler av strekningene. Disse begrensningene medfører ulemper for Bane NOR grunnet redusert levetid på sporet og redusert komfort for de reisende. Som en følge av dette blir det i denne oppgaven presentert løsninger som muliggjør å helsveise enkelte av strekningen som tidligere ikke har vært mulig. Basert på doktor ingeniøravhandlingen til Alf Helge Løhren er det i denne oppgaven gjort en videreutvikling og optimalisering av friksjonssvillen han forsket frem i samarbeid med Rasmus S. Nordal i 2001. For videreutviklingen og optimaliseringen av friksjonssvillen ble det gitt en rekke kriterier som skulle oppfylles for det nye designet. Disse kritereien er gitt gjennom TSI (Teknisk spesifikasjon for samtrafikkevne), Bane NOR og NS-EN 13230. Oppgaven omhandler forklarende teori på hvorfor vi har problematikken med manglende sidemotstand i sporet, samt at det er gjort en omfattende kartlegging av produktene som eksisterer på markedet, som også har til hensikt å øke sporets sidemotstand. Basert på kunnskapen som eksisterer på feltet, videreutvikles og optimaliseres friksjonssvillen gjennom kapasitetsberegninger på friksjonssviller med ulik geometri, og varierende antall og plassering av spennarmering. Videre tar oppgaven for seg den kunnskapen som eksisterer på feltet for å videreutvikle og optimalisere friksjonssvillen. Som utgangspunkt for det nye designet er friksjonsmønsteret som er funnet mest optimalt i Løhren`s arbeider valgt å benytte videre. Gjennom arbeidet med oppgaven er det utviklet tre nye design basert på ulike forutsetninger. Det første designet er en lett friksjonssville, design to er en tung friksjonssville, og design tre som er en friksjonssville som har en geometri som er så stor som mulig. Resultatene fra konstruksjonsberegningene er tre nye friksjonssvilledesign som modelleres slik differansen i geometrien for de ulike friksjonssvillene kan sees. To av de nye designene overholder alle krav, mens det tredje har en egenvekt som er høyere en hva som tillates i designkriteriene. Ut ifra dette konkluderes det i et design som er det optimale basert på de kriterier som er lagt til grunn for denne oppgaven. Til tross for at det konkluderes i et design som oppfyller alle kriteriene, gis det en anbefaling for det tyngste produktet. Om Bane NOR skulle tillate å korrigerer litt på forutsetningene hva gjelder egenvekten til friksjonssvillen, vil designet som har den høyeste egenvekten være det nye optimale designet. Årsaken til dette er effekten av den høye egenvekten som vil optimere friksjonssvillens bidrag til økt sidemotstand.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Jernbane
dc.titleOptimalisering av friksjonssville for økt sidemotstand
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel