Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSager, Tore Øivin
dc.contributor.authorStranden, Amund Bach
dc.date.accessioned2018-08-23T14:00:51Z
dc.date.available2018-08-23T14:00:51Z
dc.date.created2018-05-15
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:18175
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559127
dc.description.abstractHensikten med denne rapporten er å avdekke hvilke prosesser av vegbyggingen som fører til størst kostnadsendring i vegprosjekt. Kostnadssprekker får ofte stor oppmerksomhet, uansett bransje og vegprosjekt er ingen unntak. I fjor kom det en Concept-rapport som har sett på kostnadsutviklingen i statlige investeringsprosjekt fra KS1 til KS2. I de 20 store statlige investeringene som ble undersøkt i rapporten hadde kostnadsestimatet økt med 40% i snitt. I denne masteroppgaven sees det på kostnadsendringer etter anslag for reguleringsplan og i hovedsak for små prosjekter. For reguleringsplan er nøyaktighetskravet for kostnadsanslag på +/- 10%. For å nå dette kravet bør planleggingen være kommet så langt at det ikke skal gjøres flere endringer i løsningen som skal bygges. Likevel viser det seg at det kommer kostnadsendringer etter at reguleringsplanen er godkjent og prosjektet skal bygges. I forbindelse med oppgaven ble det gjennomført et litteraturstudie for å se på hvilken forskning som er gjort innenfor samme område. Litteraturstudiet har bidratt til å definere oppgaven slik at oppgaven kan dekke et område av temaet som ikke er like godt dekket fra før av. Litteraturstudien har også gitt ideer til hvordan oppgaven skal løses. Oppgaven er løst ved å se på anslag som er gjennomført som en del av reguleringsplanarbeidet og sammenligne det med kostnadene som det til slutt ble for prosjektet. Rapporten tar utgangspunkt i prosjekter som er gjennomført i Region midt og er blitt ferdigstilt i mellom 2012 og 2015. Det er valgt å holde seg til prosjekter fra nyere tid slik at prosjektkostnader og gjennomføringsmetode skal være mest mulig relevant. Prosjektene har hatt ulik tid mellom anslaget i reguleringsplan og bygging. Prosjektet med det eldste anslaget hadde anslag i august 2010 og det nyeste anslaget er fra 2013. Gjennom en utvelgelsesprosess er det kommet frem til 11 prosjekter som er blitt undersøkt i detalj og postene fra anslag og prosessene fra bygging er blitt kategorisert og sammenlignet. Det er samlet tall fra anslagsrapporter, beskrivelsen i kontrakter og tilgjengelig data om tilleggsarbeider og endringsmeldinger. Ut i fra kategoriseringen kan man se hvilke endringer som oftest dukker opp i prosjektene. Sammenstillingen av alle prosjektene viser at det er forskjeller på hvilke kategorier som oftest har økte eller reduserte kostnader, men ser man på avvikene med absoluttverdi er det ikke like store forskjeller mellom kategoriene. For å finne ut hvilke kategorier som har størst innvirkning på treffsikkerheten til anslaget må man også tenke på hvor stor del av totalkostnadene kategorien er. Gjennom arbeidet med rapporten kom man fram til at sprengning og masseflytting var den kategorien med størst kostnadsendring, etterfulgt av byggherrekostnader, vegfundament og vegdekke og vegutstyr og miljøtiltak. I tillegg ble prosess 11 glemt i alle anslagene og prosess 13 og 14 glemt i flere av dem. Mange underprosesser av prosess 74 var også glemt.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleProsesser som glemmes eller feilvurderes under reguleringsplanlegging av vegprosjekter i Region midt - Endringer i omfang og kostnader fra reguleringsplan til ferdig bygget veg
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel