Forretningsmodeller for Mobilspill: En studie av Fun Run
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/253585Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Markedet for mobile appliasjoner har de siste årene opplevd en enorm økning i popularitet. Mange prøver å utnytte dette ved å lage mobile spill, men veldig få klarer å oppnå suksess. Fun Run er et spill som er lagd av Dirtybit, et selskap bestående av studenter fra NTNU, klarte å nå førsteplassen på topplisten til Apple sin App Store i USA. Denne rapporten prøver å finne ut hvordan dette skjedde, og om det er noen faktorer som må være tilstede for at et mobilspill skal kunne bli populært. Denne avhandlingen er en case studie av mobilspillet Fun Run. Den består av en forundersøkelse og case studien. Forundersøkelsen ser på de forskjellige mobile plattformene, forretningsmodellene, spillkategoriene, så vel som markedseffekter og spilldesign. Case studien består av tre deler; informasjon om bruk av Fun Run og sosiale medier, en spørreundersøkelse gjennomført av brukerne av Fun Run, samt et intervju med både en utvikler og en som jobber med brukerstøtte. Basert på dette konkluderer rapporten med at det var en kombinasjon av faktorer som gjorde at det gikk så bra med Fun Run; spillet var veldig unikt når det kom ut, det hadde en god forretningsmodell, og god bruk av sosiale medier. "In-app purchase" fremstår som den klart beste forretningsmodellen for mobile spill for tiden, mens en god integrasjon med sosiale media, og da spesielt Facebook, er ekstremt viktig for at spill skal kunne bli populært.