dc.contributor.advisor | Aalberg, Trond | nb_NO |
dc.contributor.author | Liebech, Asle Dragsten | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:37:57Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:37:57Z | |
dc.date.created | 2011-10-20 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 450277 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:5731 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/252672 | |
dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen presenterer resultater og diskusjoner rundt et distribuert spillsystem for mobile enheter med hovedhensikt å motivere for økt sosial interaksjon for en gruppe mennesker i samme situasjon. Avhandlingen fokuserer på opparbeide en bakgrunn for å utlede et sosialt spillkonsept fra problembeskrivelsen ved å aktivt samle og bruke forskning som tar utgangspunkt i utarbeidelsen av en tankegang for et distribuert sosialt spillsystem kalt Game Center -prinsippet. Psykologiske prinsipper for hva som motiverer et menneske til å søke sosial interaksjon for å oppnå akseptanse i et fellesskap er brukt som grunnlag for å støtte opp om at dette prinsippet skal motivere til økt sosial interaksjon mellom spilldeltakere. Game Center -prinsippet blir sammenlignet og vurdert i sammenheng med state of the art case-studier foretatt av aktuell forskning, i tillegg til hvordan trendene for sosiale spillsystemer har utviklet seg.Det utledede spillkonseptet vil være en spesifikasjon av Game Center -prinsippet, med avgrensninger tilpasset det foreslåtte bruksområdet som kommer fram av problembeskrivelsen. Spillkonseptet vil teste Game Center -prinsippets funksjonalitet i form av en prototypeimplementasjon som testes med fokus på tilbakemelding for en testgruppe. Denne testen vil analyseres og brukes som referansepunkt til hvorvidt et Game Center -prinsipp motiverer for økt sosial interaksjon mellom spilldeltakere som mennesker. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim:5731 | no_NO |
dc.subject | MTDT datateknikk | no_NO |
dc.subject | Data- og informasjonsforvaltning | no_NO |
dc.title | Motivere til økt sosial interaksjon ved hjelp av sosiale pervasive spill | nb_NO |
dc.title.alternative | Motivation for Increased Social Interaction using Social Pervasive Games | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 147 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap | nb_NO |