Motivere til økt sosial interaksjon ved hjelp av sosiale pervasive spill
Abstract
Denne masteravhandlingen presenterer resultater og diskusjoner rundt et distribuert spillsystem for mobile enheter med hovedhensikt å motivere for økt sosial interaksjon for en gruppe mennesker i samme situasjon. Avhandlingen fokuserer på opparbeide en bakgrunn for å utlede et sosialt spillkonsept fra problembeskrivelsen ved å aktivt samle og bruke forskning som tar utgangspunkt i utarbeidelsen av en tankegang for et distribuert sosialt spillsystem kalt Game Center -prinsippet. Psykologiske prinsipper for hva som motiverer et menneske til å søke sosial interaksjon for å oppnå akseptanse i et fellesskap er brukt som grunnlag for å støtte opp om at dette prinsippet skal motivere til økt sosial interaksjon mellom spilldeltakere. Game Center -prinsippet blir sammenlignet og vurdert i sammenheng med state of the art case-studier foretatt av aktuell forskning, i tillegg til hvordan trendene for sosiale spillsystemer har utviklet seg.Det utledede spillkonseptet vil være en spesifikasjon av Game Center -prinsippet, med avgrensninger tilpasset det foreslåtte bruksområdet som kommer fram av problembeskrivelsen. Spillkonseptet vil teste Game Center -prinsippets funksjonalitet i form av en prototypeimplementasjon som testes med fokus på tilbakemelding for en testgruppe. Denne testen vil analyseres og brukes som referansepunkt til hvorvidt et Game Center -prinsipp motiverer for økt sosial interaksjon mellom spilldeltakere som mennesker.