dc.contributor.advisor | Holme, Arvid | nb_NO |
dc.contributor.author | Knudsen, Nina | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:35:36Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:35:36Z | |
dc.date.created | 2010-09-11 | nb_NO |
dc.date.issued | 2006 | nb_NO |
dc.identifier | 350855 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:1431 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/251995 | |
dc.description.abstract | Kunnskapsobjekter er en selvstendig, logisk samling av kunnskap og/eller forklaring av konsepter, som skal kunne lagres og gjenfinnes. Læringsobjekter består av en samling kunnskapsobjekter, et definert læringsmål og læringsaktiviteter. Rapporten gir et forslag til hvordan en kunnskaps- og læringsobjektbasert arbeidsbok kan utformes, og gir et utgangspunkt for videre arbeid med slike objekter. Den inneholder også en gjennomgang av torien bak kunnskaps-og læringsobjekter og et forslag til en modell av disse der man unngår metadata som er den viktiste måten man i dag kategoriserer og søker i baser over kunnskaps-og læringsobjekter. Selv om det er en del arbeid som gjenstår både på utarbeidelse av standard på selve objektene og hvordan grensesnitt av objektene bør utformes mener jeg at følgetekster er en god erstatning av metadata. I tillegg kan metadata brukes til å vektorisere objektene, som igjen gjør det mulig å benytte ulike matematiske operasjoner på dem som for eksempel klynge objekter, måle likhet og visualisere dem. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim | no_NO |
dc.subject | SIF2 datateknikk | no_NO |
dc.subject | Data- og informasjonsforvaltning | no_NO |
dc.title | Kunnskapsobjektbasert arbeidsbok | nb_NO |
dc.title.alternative | Knowledge Object Based Workbook | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 67 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap | nb_NO |