Outsourcing, et sikkerhetshull i virksomheten?
Abstract
Oppgaven tar for seg sikkerhetsaspekter ved outsourcing av it-tjenester og forsøker konkret å si noe om hvorvidt sikkerheten blir dårligere ved outsourcing enn den var før man valgte å sette bort tjenesten. I tillegg tar oppgaven for seg sikkerhetstilbudet til firmaene som opererer i det norske markedet og vurderer i hvilken grad tiltakene er tilstrekkelige. Dette er løst ved å intervjue sikkerhetsleder i tre av større tjenestetilbydere i det norske markedet, samt to kunder som har valgt å outsource og har lang fartstid med dette. Oppgaven forsøker å fokusere på både myk og hard sikkerhet, og begrepet sikkerhetskultur er sentralt. Tekniske løsninger er for individuelle til å kunne si noe om generell sikkerhet hos tjenestetilbyder, så med utgangspunkt i outsourcing- sikkerhet- og kulturteori blir det gjort en vurdering av sikkerhetsmomenter mot rådende prinsipper god sikkerhetspraksis på området. Dette er igjen vurdert i forhold til aspekter for å avdekke sikkerhetskultur. På grunnlag av resultatene avdekket ble konklusjonen at outsourcing gir like god, eller bedre sikkerhet hos kunder som velger denne løsningen. I tillegg avdekker analysen av sikkerhetskulturen at rådende sikkerhet hos de større tjenestetilbyderne er svært god.