Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønneberg, Haraldnb_NO
dc.contributor.authorArnesen, Benedictenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:34:46Z
dc.date.available2014-12-19T13:34:46Z
dc.date.created2010-09-10nb_NO
dc.date.issued2005nb_NO
dc.identifier350262nb_NO
dc.identifierntnudaim:970nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/251656
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg gjennomført en empirisk forskningsundersøkelse i Statoil. Gjennom intervjuer, observasjoner og gjennomgang av Masterplanens intranett, har jeg fått et inntrykk av hvilke praktiske tiltak Statoil har gjort innen Knowledge Management og hvilke av tiltakene som fungerer i praksis. Undersøkelsen har vært todelt der jeg både har tatt for meg Statoil på konsernnivå og et program internt i Statoil, O&S Masterplan. Hovedfokuset i denne masteroppgaven har vært å komme med anbefalinger om tiltak for å lykkes med Knowledge Management når det gjelder overføring av taus kompetanse. Det gjelder enten overføring fra taus til taus eller taus til eksplisitt kompetanse. Det er tre aspekter som står sentralt: - Tilrettelegging (Kultur, fokus, åpent kontorlandskap, motivering, kommunikasjon, prosjektsammensetning - dette handler om å legge til rette for relasjonsbygging og uformelle nettverk) - Konkrete aktiviteter for overføring av taus kompetanse (Workshops, formelle nettverk, kurs, QA-plan-aktiviteter) - Tiltak for egenutvikling av kompetanse (Læring/on-the-job, individuelle lærings- og kompetansemål) Anbefalingene som er fremstilt i denne rapporten er knyttet til hvordan Statoil kan forbedre planlegging, ekstern anskaffelse, utvikling og utnyttelse av kompetanse, noe som må tilpasses individuelt til bedriften. Anbefalingene er presentert i tre kategorier, der den ene i utgangspunktet skulle inneholde hva jeg mener Statoil bør slutte med. I mitt arbeid har jeg ikke funnet noen konkrete saker jeg synes de bør avslutte. Jeg har derimot funnet flere tiltak som bør endres og forbedres. Jeg har derfor valgt å endre ordlyden til denne kategorien. De tre kategoriene representerer dermed anbefalinger om hva jeg mener Statoil/Masterplanen bør fortsette med, endre/forbedre og iverksette. De største utfordringene Statoil står ovenfor innen Knowledge Management innebærer å få frem en klarere, enhetlig og mer entydig fokus på dette området, i tillegg til å skape en kultur blant de ansatte som bidrar til å gjøre dette enklere. En fremtidig utfordring ligger dessuten i å få til en tilrettelegging og oppfølging ved innføring av nye aktiviteter og rutiner for å skape en størst mulig forbedring.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIF2 datateknikkno_NO
dc.subjectProgram- og informasjonssystemerno_NO
dc.titleKnowledge Management i Statoil, O&S Masterplannb_NO
dc.title.alternativeKnowledge Management in Statoil, O&S Masterplannb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber183nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel