• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Knowledge Management i Statoil, O&S Masterplan

Arnesen, Benedicte
Master thesis
Thumbnail
View/Open
350262_FULLTEXT01.pdf (1.937Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/251656
Date
2005
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for datateknologi og informatikk [3771]
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en empirisk forskningsundersøkelse i Statoil. Gjennom intervjuer, observasjoner og gjennomgang av Masterplanens intranett, har jeg fått et inntrykk av hvilke praktiske tiltak Statoil har gjort innen Knowledge Management og hvilke av tiltakene som fungerer i praksis. Undersøkelsen har vært todelt der jeg både har tatt for meg Statoil på konsernnivå og et program internt i Statoil, O&S Masterplan. Hovedfokuset i denne masteroppgaven har vært å komme med anbefalinger om tiltak for å lykkes med Knowledge Management når det gjelder overføring av taus kompetanse. Det gjelder enten overføring fra taus til taus eller taus til eksplisitt kompetanse. Det er tre aspekter som står sentralt: - Tilrettelegging (Kultur, fokus, åpent kontorlandskap, motivering, kommunikasjon, prosjektsammensetning - dette handler om å legge til rette for relasjonsbygging og uformelle nettverk) - Konkrete aktiviteter for overføring av taus kompetanse (Workshops, formelle nettverk, kurs, QA-plan-aktiviteter) - Tiltak for egenutvikling av kompetanse (Læring/on-the-job, individuelle lærings- og kompetansemål) Anbefalingene som er fremstilt i denne rapporten er knyttet til hvordan Statoil kan forbedre planlegging, ekstern anskaffelse, utvikling og utnyttelse av kompetanse, noe som må tilpasses individuelt til bedriften. Anbefalingene er presentert i tre kategorier, der den ene i utgangspunktet skulle inneholde hva jeg mener Statoil bør slutte med. I mitt arbeid har jeg ikke funnet noen konkrete saker jeg synes de bør avslutte. Jeg har derimot funnet flere tiltak som bør endres og forbedres. Jeg har derfor valgt å endre ordlyden til denne kategorien. De tre kategoriene representerer dermed anbefalinger om hva jeg mener Statoil/Masterplanen bør fortsette med, endre/forbedre og iverksette. De største utfordringene Statoil står ovenfor innen Knowledge Management innebærer å få frem en klarere, enhetlig og mer entydig fokus på dette området, i tillegg til å skape en kultur blant de ansatte som bidrar til å gjøre dette enklere. En fremtidig utfordring ligger dessuten i å få til en tilrettelegging og oppfølging ved innføring av nye aktiviteter og rutiner for å skape en størst mulig forbedring.
Publisher
Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit