Show simple item record

dc.contributor.advisorHallgren, Torbjørnnb_NO
dc.contributor.authorAlmdahl, Espennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:34:44Z
dc.date.available2014-12-19T13:34:44Z
dc.date.created2010-09-10nb_NO
dc.date.issued2005nb_NO
dc.identifier350256nb_NO
dc.identifierntnudaim:1023nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/251644
dc.description.abstractDette dokumentet er sluttrapporten til Espen Almdahls masteroppgave ved NTNU, våren 2005, ved Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap, NTNU. Oppgaven er en videreføring av arbeidet undertegnede gjennomførte i samarbeid med Bård Terje Fallan høsten 2004 Integrasjon av animerte, menneskelige figurer i Sverresborgmodellen [Prosj04]. Målet med oppgaven har vært å finne best mulig løsning for en virtuell guidet tur gjennom modellen, tilpasset Sverresborg Trøndelag Folkemuseums ønsker og behov. Et annet delmål var å konvertere det eksisterende systemet fra IRIX til Windows, for å undersøke muligheter for parallellutvikling av IRIX- og Windowsversjoner, samt teste Bård Terje Fallans lydsystem som ble utviklet parallelt med denne oppgaven. Det ble tatt utgangspunkt i koden fra [Prosj04], som igjen bygget på prosjektet Virtual Guide for a Virtual Heritage Environment av Jorge Ordóñez Serrano våren 2004 [Serrano04]. Denne viste seg imidlertid å være veldig knyttet mot det CAVE-spesifikke API et CAVELib. Av lisensmessige grunner var det ønskelig å løsrive Windows-versjonen fra CAVELib, noe som ikke lot seg gjøre uten dyptgående endringer i det eksisterende systemet. Underveis i oppgaven ble det derfor i samråd med veileder Torbjørn Hallgren besluttet å lage en prototyp på et Windows-system, basert på koden fra Virtuell rekonstruksjon av Sverresborg av Kundestyrt Prosjekt gruppe 13 høsten 2003 [KPro03], slik at vi fikk testet resultatene fra Bård Terje Fallans prosjekt angående posisjonering av lyd i Sverresborgmodellen. Denne prototypen er ikke spesielt egnet for direkte videre arbeid, men vår anbefaling er uansett å bygge opp et Windowssystem fra bunnen av, eventuelt bytte til et bedre dokumentert og mer brukt API enn OpenGL Performer. For den guidede turen til Folkemuseet ble det vurdert flere løsninger, men det endelige resultatet ble en animasjonsfilm rendret i stereovisjon direkte fra 3D Studio MAX. Filmen ble en sentral del av museets sommerutstilling 2005, og tilbakemeldingene fra museet har vært overveldende positive.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIF2 datateknikkno_NO
dc.subjectProgram- og informasjonssystemerno_NO
dc.titleVidereutvikling av Sverresborgmodellen: Visualisering av dagliglivet i middelalderens Sverresborgnb_NO
dc.title.alternativeFurther development of the Sverresborg model.: Visualizing everyday life in Medieval Sverresborgnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskapnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record