• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Videreutvikling av Sverresborgmodellen: Visualisering av dagliglivet i middelalderens Sverresborg

Almdahl, Espen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
350256_FULLTEXT01.pdf (1.534Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/251644
Utgivelsesdato
2005
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for datateknologi og informatikk [3784]
Sammendrag
Dette dokumentet er sluttrapporten til Espen Almdahls masteroppgave ved NTNU, våren 2005, ved Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap, NTNU. Oppgaven er en videreføring av arbeidet undertegnede gjennomførte i samarbeid med Bård Terje Fallan høsten 2004 Integrasjon av animerte, menneskelige figurer i Sverresborgmodellen [Prosj04]. Målet med oppgaven har vært å finne best mulig løsning for en virtuell guidet tur gjennom modellen, tilpasset Sverresborg Trøndelag Folkemuseums ønsker og behov. Et annet delmål var å konvertere det eksisterende systemet fra IRIX til Windows, for å undersøke muligheter for parallellutvikling av IRIX- og Windowsversjoner, samt teste Bård Terje Fallans lydsystem som ble utviklet parallelt med denne oppgaven. Det ble tatt utgangspunkt i koden fra [Prosj04], som igjen bygget på prosjektet Virtual Guide for a Virtual Heritage Environment av Jorge Ordóñez Serrano våren 2004 [Serrano04]. Denne viste seg imidlertid å være veldig knyttet mot det CAVE-spesifikke API et CAVELib. Av lisensmessige grunner var det ønskelig å løsrive Windows-versjonen fra CAVELib, noe som ikke lot seg gjøre uten dyptgående endringer i det eksisterende systemet. Underveis i oppgaven ble det derfor i samråd med veileder Torbjørn Hallgren besluttet å lage en prototyp på et Windows-system, basert på koden fra Virtuell rekonstruksjon av Sverresborg av Kundestyrt Prosjekt gruppe 13 høsten 2003 [KPro03], slik at vi fikk testet resultatene fra Bård Terje Fallans prosjekt angående posisjonering av lyd i Sverresborgmodellen. Denne prototypen er ikke spesielt egnet for direkte videre arbeid, men vår anbefaling er uansett å bygge opp et Windowssystem fra bunnen av, eventuelt bytte til et bedre dokumentert og mer brukt API enn OpenGL Performer. For den guidede turen til Folkemuseet ble det vurdert flere løsninger, men det endelige resultatet ble en animasjonsfilm rendret i stereovisjon direkte fra 3D Studio MAX. Filmen ble en sentral del av museets sommerutstilling 2005, og tilbakemeldingene fra museet har vært overveldende positive.
Utgiver
Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit