• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Standardisering av profilbasert personalisering i e-handelen

Roshauw, Henrik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
350232_FULLTEXT01.pdf (3.619Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/251598
Date
2005
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for datateknologi og informatikk [3955]
Abstract
Personalisering byr på store muligheter for e-handelen. Ved hjelp av omfattende informasjon om konsumentene kan bedrifter benytte spesielle datasystemer for å tilpasse sine tjenester til den enkelte kunde. Tilpasningen kan dreie seg om hvilken informasjon som skal vises, spesielle sammensetninger av ulike tjenester, eller varetilbud som er unike for den enkelte kunde. Personalisering kan gi fordeler for både konsument og produsent. Konsumentene får bedre og mer relevante produkter, og kan spare tid fordi behovet for informasjonssøk kan reduseres. Dette vil produsentene kunne nyte godt av i form av mer lojale og tilbakevendende kunder. Denne masteroppgaven ser på mulighetene for å utvikle et standardisert system for personalisering. En slik standard vil gi e-handelen en rekke fordeler. Viktigst er reduserte systemutviklingskostnader og enklere integrering av elektroniske tjenester for samarbeid mellom bedrifter. For å muliggjøre et standardisert personaliseringssystem må det også utvikles og etableres en standardisert brukerprofil. Ved å gjøre denne profilen universell, og dermed tilgjengelig for bruk i mange elektroniske tjenester, vil konsumentene i tillegg få den fordelen at de kun trenger å forholde seg til én profil. Oppgaven skisserer en systemmodell basert på et tidligere rammeverk for et kundesystem. Modellen bygges opp gjennom vurderinger av ulike løsningsalternativer, og presenterer løsninger for profil- og personaliseringssystem. Funnene konkretiseres i et todelt rammeverk. Rammeverket gir retningslinjer og overordnede krav for de to systemene. I tillegg til rammeverket er det utviklet fire enkle prototyper som illustrerer systemenes bruksområder. Løsningen som foreslås er å utvikle systemene som webtjenester. En webtjeneste er et program som tilbyr funksjonalitet til andre datasystemer via standardiserte protokoller på Internett. Denne tilnærmingen vil gjøre systemene plattformuavhengige og lett integrerbare, og danner dermed et godt utgangspunkt for standardisering. Personalisering er avhengig av god kundeinformasjon. Men konsumentene må motiveres til å oppgi informasjon om seg selv, en motivasjon personaliserte kvalitetstjenester kan gi. Oppgaven konkluderer med å anbefale en inkrementell utvikling av det universelle profilsystemet. Ved å først fokusere på de fordeler en enkel standardprofil gir, kan systemet få utbredelse på markedet. Ved lansering av personaliseringsstandarden finnes da en etablert målgruppe, og profilene kan utvides for å møte de nye informasjonskrav som stilles. Kvalitetssikring av tjenestene som benytter standarden skal underbygge konsumentenes villighet til å gi informasjon. Videre konkluderes det med at en sterk allianse mellom ulike aktører involvert i utviklingen vil øke sannsynligheten for at systemene blir en suksess. Aktørene må ha tillitt i markedet, og hensynet til personvern og sikkerhet må til enhver tid stå først.
Publisher
Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit