Show simple item record

dc.contributor.advisorLevy, Gabriel
dc.contributor.authorLangeland, Tore Sletten
dc.date.accessioned2018-08-07T07:08:38Z
dc.date.available2018-08-07T07:08:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2507666
dc.description.abstractEr religion i skolen det samme som religion på universitetet? Denne masteroppgaven tar for seg forskjellene i religionsforståelse som kjennetegner overgangen fra Norsk skole til religionsvitenskap på universitetet. Religionsforståelse i skolen er et viktig tema fordi deg gir barn, unge og voksne intellektuelle redskaper til å håndtere et tema og fenomen som er både kontroversielt og komplisert. Prosjektet baserer seg på intervjuer av åtte studenter i kurset RVI1010 Religionsteori og analyser av læreplaner og utvalgte pensumbøker i skolefagene. Analysene viste at religionsforståelsen i skolen kjennetegnes av Verdensreligionerparadigmet og innflytelse fra teologi og teologiske pedagogiske fagtradisjoner, samt at noen av studentene bryter med denne forståelsen gjennom et utenfraperspektiv på religion. Hvordan å få til overgangen til et religionsvitenskapelig perspektiv på religion hos studentene diskuteres. Veien videre og mulige områder for videre undersøkelser presenteres.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectreligionsvitenskapnb_NO
dc.titleReligionsforståelse : forskjeller mellom norsk skole og universitetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150nb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record