Religionsforståelse : forskjeller mellom norsk skole og universitet
Abstract
Er religion i skolen det samme som religion på universitetet? Denne masteroppgaven tar for seg forskjellene i religionsforståelse som kjennetegner overgangen fra Norsk skole til religionsvitenskap på universitetet. Religionsforståelse i skolen er et viktig tema fordi deg gir barn, unge og voksne intellektuelle redskaper til å håndtere et tema og fenomen som er både kontroversielt og komplisert. Prosjektet baserer seg på intervjuer av åtte studenter i kurset RVI1010 Religionsteori og analyser av læreplaner og utvalgte pensumbøker i skolefagene. Analysene viste at religionsforståelsen i skolen kjennetegnes av Verdensreligionerparadigmet og innflytelse fra teologi og teologiske pedagogiske fagtradisjoner, samt at noen av studentene bryter med denne forståelsen gjennom et utenfraperspektiv på religion. Hvordan å få til overgangen til et religionsvitenskapelig perspektiv på religion hos studentene diskuteres. Veien videre og mulige områder for videre undersøkelser presenteres.