Religionsforståelse : forskjeller mellom norsk skole og universitet
dc.contributor.advisor | Levy, Gabriel | |
dc.contributor.author | Langeland, Tore Sletten | |
dc.date.accessioned | 2018-08-07T07:08:38Z | |
dc.date.available | 2018-08-07T07:08:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2507666 | |
dc.description.abstract | Er religion i skolen det samme som religion på universitetet? Denne masteroppgaven tar for seg forskjellene i religionsforståelse som kjennetegner overgangen fra Norsk skole til religionsvitenskap på universitetet. Religionsforståelse i skolen er et viktig tema fordi deg gir barn, unge og voksne intellektuelle redskaper til å håndtere et tema og fenomen som er både kontroversielt og komplisert. Prosjektet baserer seg på intervjuer av åtte studenter i kurset RVI1010 Religionsteori og analyser av læreplaner og utvalgte pensumbøker i skolefagene. Analysene viste at religionsforståelsen i skolen kjennetegnes av Verdensreligionerparadigmet og innflytelse fra teologi og teologiske pedagogiske fagtradisjoner, samt at noen av studentene bryter med denne forståelsen gjennom et utenfraperspektiv på religion. Hvordan å få til overgangen til et religionsvitenskapelig perspektiv på religion hos studentene diskuteres. Veien videre og mulige områder for videre undersøkelser presenteres. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.subject | religionsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Religionsforståelse : forskjeller mellom norsk skole og universitet | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150 | nb_NO |