Show simple item record

dc.contributor.advisorBjordal, Ingvil
dc.contributor.authorStorheim, Trine
dc.date.accessioned2018-07-25T11:43:25Z
dc.date.available2018-07-25T11:43:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2506453
dc.description.abstractI denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervjuer med tre lærere og en spesialpedagog fra ulike barneskoler i Norge. Med et økende antall elever som ikke har norsk som sitt morsmål blir kartlegging av elevenes ferdigheter en viktig faktor for å sikre tilpasning av undervisning til hver enkelt elevs forutsetninger og evner. Dette forskningsprosjektet belyser hvilke erfaringer og opplevelser lærere har med å utføre kartlegging på minoritetsspråklige elevers leseferdigheter. Funnene i forskningsprosjektet viser at lærernes erfaringer og kunnskap har stor betydning ettersom vurderingsarbeidet må utføres med stor grad av skjønn. Likevel har lærerne tillit til kartleggingsmateriellene de bruker i skolen, også når de brukes på minoritetsspråklige elever. Funnene viser at de deltagende lærerne har ganske like oppfatninger seg imellom av hvordan kartleggingsarbeidet og vurderingsarbeidet skjer i dag, og av hvordan de ønsker det skal være.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKartlegging av minoritetsspråklige elevers leseferdigheter : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever å kartlegge minoritetsspråklige elevers leseferdigheternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record