dc.contributor.advisor | Bjordal, Ingvil | |
dc.contributor.author | Storheim, Trine | |
dc.date.accessioned | 2018-07-25T11:43:25Z | |
dc.date.available | 2018-07-25T11:43:25Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2506453 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervjuer med tre lærere og en spesialpedagog fra ulike barneskoler i Norge. Med et økende antall elever som ikke har norsk som sitt morsmål blir kartlegging av elevenes ferdigheter en viktig faktor for å sikre tilpasning av undervisning til hver enkelt elevs forutsetninger og evner. Dette forskningsprosjektet belyser hvilke erfaringer og opplevelser lærere har med å utføre kartlegging på minoritetsspråklige elevers leseferdigheter.
Funnene i forskningsprosjektet viser at lærernes erfaringer og kunnskap har stor betydning ettersom vurderingsarbeidet må utføres med stor grad av skjønn. Likevel har lærerne tillit til kartleggingsmateriellene de bruker i skolen, også når de brukes på minoritetsspråklige elever. Funnene viser at de deltagende lærerne har ganske like oppfatninger seg imellom av hvordan kartleggingsarbeidet og vurderingsarbeidet skjer i dag, og av hvordan de ønsker det skal være. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.title | Kartlegging av minoritetsspråklige elevers leseferdigheter : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever å kartlegge minoritetsspråklige elevers leseferdigheter | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | nb_NO |