Kartlegging av minoritetsspråklige elevers leseferdigheter : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever å kartlegge minoritetsspråklige elevers leseferdigheter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2506453Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervjuer med tre lærere og en spesialpedagog fra ulike barneskoler i Norge. Med et økende antall elever som ikke har norsk som sitt morsmål blir kartlegging av elevenes ferdigheter en viktig faktor for å sikre tilpasning av undervisning til hver enkelt elevs forutsetninger og evner. Dette forskningsprosjektet belyser hvilke erfaringer og opplevelser lærere har med å utføre kartlegging på minoritetsspråklige elevers leseferdigheter.
Funnene i forskningsprosjektet viser at lærernes erfaringer og kunnskap har stor betydning ettersom vurderingsarbeidet må utføres med stor grad av skjønn. Likevel har lærerne tillit til kartleggingsmateriellene de bruker i skolen, også når de brukes på minoritetsspråklige elever. Funnene viser at de deltagende lærerne har ganske like oppfatninger seg imellom av hvordan kartleggingsarbeidet og vurderingsarbeidet skjer i dag, og av hvordan de ønsker det skal være.