Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvald
dc.contributor.authorPresterud, Tonje Weihe
dc.date.accessioned2018-06-28T08:05:48Z
dc.date.available2018-06-28T08:05:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503468
dc.description.abstractBakgrunnen for aktuelt masterprosjekt var en nysgjerrighet knyttet til eventuelle fellestrekk hva gjelder ledelse, ved organisasjonsenheter i helseforetak som «lykkes». Nysgjerrigheten var basert på en forforståelse av at «lederstil påvirker resultat», og at lederens relasjonelle kompetanse i så måte er avgjørende. For å avgrense og operasjonalisere oppgaven, har jeg valgt å relatere den til fenomenet motivasjon. Dette valget gjorde jeg på bakgrunn av til-synelatende både bred enighet og dokumentasjon i «feltet», knyttet til sammenhengen mellom motivasjon på individnivå og resultat på organisasjonsnivå. Oppgaven er en fenomenologisk studie av lederes erfaring med motivasjon og ledelse, med utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan opplever ledere å bidra til motivasjon - hva virker?» Kvalitativ metode er benyttet, og jeg gjennomførte seks semistrukturerte intervjuer, av ledere. Samtlige ledere har ansatte som skårer svært høyt på motivasjon, og jeg var på bakgrunn av dette nysgjerrig på om det var noen fellestrekk ved deres erfaringer og refleksjoner, og hvordan disse eventuelt «passet sammen» med foreliggende forskning. Det var imidlertid ikke et mål å finne årsakssammenhenger eller «generaliserbare sannheter» - men forståelse, innsikt og mening. Teori jeg har benyttet meg av i aktuell oppgave er disponert under følgende over-skrifter; «Hva er ledelse?», «Hva er motivasjon?» og «Hvordan kan ledere bidra til motivasjon?». Sentrale bidragsytere har vært blant annet Bruce J. Avolio, Edward L. Deci og Richard M. Ryan, Richard Hackman og Greg R. Oldham, Helle H. Hein, Frederick Herzberg, Jan Spurkeland og Fred O. Walumbwa. Med utgangspunkt i aktuell problemstilling, funn fra gjennomførte intervjuer og Helle H. Hein sin grunnleggende motivasjonsmodell, er drøftingen disponert under følgende del-spørsmål; «Hva preges en motiverende lederstil av?» og «Hvilke motivasjonsfaktorer fremstår som sentrale?». I følge informantene forutsetter en motiverende lederstil tydelig definerte mål, videre fremheves «selve lederen» - hvem man er som leder og hvordan man er det - som sentralt, og til sist vektlegges det «å være glad i folk», og hvordan dette «virkelig-gjøres» i møte med de man er satt til å lede. Med henblikk på sentrale motivasjonsfaktorer fremstår jobbutforming, tilhørighet/fellesskap og mulighet for faglig utvikling sentralt. Det er en gjennomgående vektlegging av individ og relasjon i aktuelle funn. En vektlegging som gjenfinnes i oppgavens teoretiske plattform og fundament. Aktuell vekt-legging tilsier at det det ikke finnes én lederstil som bidrar til «motivasjon for alle», og at III motivasjon og ledelse i så måte er dypt personlig og individuell, og samtidig knyttet til relasjonelle fenomen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvordan opplever ledere å bidra til motivasjon - hva virker? En fenomenologisk studie av lederes erfaring med ledelse og motivasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel