Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiskvik, Anne Margrethe
dc.contributor.advisorØstern, Tone Pernille
dc.contributor.authorHusby, Victoria
dc.date.accessioned2018-05-11T13:08:31Z
dc.date.available2018-05-11T13:08:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2497970
dc.description.abstractI denne mastergradsoppgaven undersøker forfatteren vurderingsarbeid i dans i videregående skole. Problemstillingen forfatteren jobber ut ifra er hvordan vurderingsarbeid i dans i videregående opplæring kan forstås i spennet mellom læreplan som styringsdokument og lokalt vurderingsarbeid. Gjennom kritisk diskursanalyse av alle læreplaner som for tiden benyttes på danselinjene i samsvar med Kunnskapsløftet 2006 utmeisler det seg noen ledende og styrende sosiale forståelser av hva dans skal og bør være i skolen. Fire dansepedagoger fra en danselinje er intervjuet og gir en mer levende forståelse av hvordan det er å vurdere med utgangspunkt i læreplanverket. Forfatteren ønsker at oppgaven kan være et lite kunnskapsbidrag i et felt det er forsket lite i. Studien viser at læreplanene har et sterkt fokus på innhold og mål i dans. Pedagogiske grunnverdier og læringssyn i dans er henholdsvis sprikende og vanskelig å tyde. Det utmeisler seg en hovedfokus på teknikk, uten at teknikken verken defineres ytterligere. Høyeste måloppnåelse i teknikkfag er formidling, men formidling av dans skjer aldri uavhengig av teknikken. Lovpålagt vurdering oppleves av dansepedagogene i studien som en form for tvangstrøye, men veiledning og tilbakemeldinger er helt essensielt for elevenes danseutvikling. Det fremgår fra dansepedagogene i denne studien at det er noe vesensforskjellig med å vurdere dans, som er et kunstfag, mot andre teoretiske fag i skolen. Vurdering som bare baseres på kompetansemål oppleves tidvis som en brems i både elevers utvikling og innovasjon av dansekunsten for øvrig.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectestetiske fagnb_NO
dc.subjectdansnb_NO
dc.subjectdansepedagogikknb_NO
dc.subjectvurderingnb_NO
dc.titleKunsten å vurdere dans - Kritisk diskursanalyse av læreplanene i dans på videregående skole og undersøkelse av én danselinjes vurderingspraksisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.source.pagenumber85nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel