Religion og livssyn eller kulturarv og verdier
Chapter
Published version
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39184]
Abstract
Skolen er en viktig møteplass for elever med ulik bakgrunn og tilhørighet. Det sies i formålsbestemmelsen for KRLE at faget skal bidra til forståelse, respekt og evne til dialog mellom mennesker med ulike oppfatninger i tros- og livssynsspørsmål. Dersom et slikt formål skal realiseres, forutsettes det at de som utreder og former skolepolitikken, gir livssynsmangfoldet en positiv og viktig rolle i skolen. En gjennomgang av fire sentrale styringsdokumenter viser at mangfoldet på den ene siden beskrives som en ressurs som kan bidra til å fremme gjensidig respekt og toleranse, og på den andre siden betraktes som en utfordring som krever en mobilisering av norsk kulturarv og norske verdier. I dette kapitlet legges det vekt på at fellesverdiene har røtter i ulike religioner og livssyn, og at elevenes mulighet til å reflektere ut fra egen tro eller eget livssyn kan bidra til at verdiene realiseres. KRLE har en viktig oppgave nettopp i å knytte livssyn og verdier sammen.