Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDomaas, Ola Erik
dc.date.accessioned2018-04-25T13:42:31Z
dc.date.available2018-04-25T13:42:31Z
dc.date.created2017-05-12T09:47:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn9788205493926
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2496000
dc.description.abstractSkolen er en viktig møteplass for elever med ulik bakgrunn og tilhørighet. Det sies i formålsbestemmelsen for KRLE at faget skal bidra til forståelse, respekt og evne til dialog mellom mennesker med ulike oppfatninger i tros- og livssynsspørsmål. Dersom et slikt formål skal realiseres, forutsettes det at de som utreder og former skolepolitikken, gir livssynsmangfoldet en positiv og viktig rolle i skolen. En gjennomgang av fire sentrale styringsdokumenter viser at mangfoldet på den ene siden beskrives som en ressurs som kan bidra til å fremme gjensidig respekt og toleranse, og på den andre siden betraktes som en utfordring som krever en mobilisering av norsk kulturarv og norske verdier. I dette kapitlet legges det vekt på at fellesverdiene har røtter i ulike religioner og livssyn, og at elevenes mulighet til å reflektere ut fra egen tro eller eget livssyn kan bidra til at verdiene realiseres. KRLE har en viktig oppgave nettopp i å knytte livssyn og verdier sammen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherGyldendal Akademisknb_NO
dc.relation.ispartofMangfold gjennom anerkjennelse og inkludering i skolen
dc.titleReligion og livssyn eller kulturarv og verdiernb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber135-150nb_NO
dc.identifier.cristin1469811
dc.description.localcodeThis chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Gyldendal Akademisknb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel