dc.contributor.author | Domaas, Ola Erik | |
dc.date.accessioned | 2018-04-25T13:42:31Z | |
dc.date.available | 2018-04-25T13:42:31Z | |
dc.date.created | 2017-05-12T09:47:27Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 9788205493926 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2496000 | |
dc.description.abstract | Skolen er en viktig møteplass for elever med ulik bakgrunn og tilhørighet. Det sies i formålsbestemmelsen for KRLE at faget skal bidra til forståelse, respekt og evne til dialog mellom mennesker med ulike oppfatninger i tros- og livssynsspørsmål. Dersom et slikt formål skal realiseres, forutsettes det at de som utreder og former skolepolitikken, gir livssynsmangfoldet en positiv og viktig rolle i skolen. En gjennomgang av fire sentrale styringsdokumenter viser at mangfoldet på den ene siden beskrives som en ressurs som kan bidra til å fremme gjensidig respekt og toleranse, og på den andre siden betraktes som en utfordring som krever en mobilisering av norsk kulturarv og norske verdier. I dette kapitlet legges det vekt på at fellesverdiene har røtter i ulike religioner og livssyn, og at elevenes mulighet til å reflektere ut fra egen tro eller eget livssyn kan bidra til at verdiene realiseres. KRLE har en viktig oppgave nettopp i å knytte livssyn og verdier sammen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Gyldendal Akademisk | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Mangfold gjennom anerkjennelse og inkludering i skolen | |
dc.title | Religion og livssyn eller kulturarv og verdier | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 135-150 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1469811 | |
dc.description.localcode | This chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Gyldendal Akademisk | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |